Od Redakcji
Nadszedł czas dla odpowiedzialnych. Coraz głośniejsze „sprawdzam” daje się słyszeć z wielu stron. Już nie możemy biernie obserwować ani oglądać się na innych. Odpowiedzialny biznes nie może rozwijać się bez klientów – bez ich bacznego obserwowania, podążania za ich potrzebami i wartościami. W tym wydaniu przedstawiamy kilka przykładów, jak to robimy w ING. Sprawdźcie, czy je znacie. Niektóre mogą was zaskoczyć…
Żarty się skończyły. Szczególnie w biznesie, który zajmując się społeczną odpowiedzialnością czy ESG, stawiał na projekty popularne i modne. I nie do końca traktował je jako element odpowiedzialnego biznesu. Kilka tygodni temu brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (ASA) stwierdził, że plakaty banku HSBC „wprowadzają w błąd” w kwestii działań firmy związanych z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Za greenwashing były także piętnowane sieci H&M i Decathlon.
Dzisiaj bez inkluzywności w myśleniu i bez pokazywania swojej misji biznes nie osiągnie sukcesu.
Firmy muszą zauważyć, że odpowiedzialność społeczna to temat, który powinien wniknąć w sposoby zarządzania kapitałem ludzkim, relacjami z dostawcami, relacjami z klientem. Przykłady piętnowania greenwashingu pokazują, że różne środowiska zauważają potrzebę i konieczność świadomego podejścia do projektowania i rozwijania modeli biznesowych. O potrzebie przedefiniowania i lepszego zrozumienia wyzwań piszemy w artykule „Wpływ ryzyka klimatycznego na banki i ich relacje z klientami”. Okazuje się, że dzisiaj bez inkluzywności w myśleniu i bez pokazywania swojej misji biznes nie osiągnie sukcesu. Coraz ważniejsze są takie wartości jak autentyczność i pragmatyzm.
Wszyscy doświadczamy obecnie kulminacji różnych zdarzeń. Te z kolei stwarzają nowe wyzwania, w których biznes powinien się odnaleźć i potrafić na nie odpowiedzieć, używając języka oraz narzędzi pozostających w zgodzie z regułami rynku, aktualnym prawodawstwem oraz specyficznymi wymaganiami sektorowymi. Chodzi o to, aby działania biznesu pozostawały w zgodzie z podstawową działalnością biznesową. A zatem bank powinien pomagać klientom w rozumieniu otaczającego świata i podejmowaniu właściwych decyzji. Środkiem, aby osiągnąć ten stan, mogą być raporty, takie jak ostatni raport Ekonomistów ING „Firmy chcą inwestować w rozwiązania obniżające koszty energii”.
Presja społeczna sprawia, że coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym biznesie, który zaczyna się już w miejscu pracy.
Presja społeczna sprawia, że coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym biznesie, który zaczyna się już w miejscu pracy. Wybierając przyszłego pracodawcę, młodzi ludzie coraz częściej zwracają uwagę na wartości, którymi kieruje się firma. Nowe modele pracy oraz ogromna zmienność stwarzają potrzebę większej koncentracji na emocjach i atmosferze pracy. Mówi o tym Małgorzata Madeja w wywiadzie „Mądrość lidera to mądrość jego zespołu”. Stawiają także nowe wyzwania dla liderów. Warunki pracy są dziś tak samo ważne, jak jakość współpracy zespołowej i możliwości rozwoju. O tym z kolei mówi Barbara Borgieł-Cury („Bądźcie wzorem dla swojego zespołu”).
Odpowiedzialny biznes nie może rozwijać się bez klientów – bez ich bacznego obserwowania, podążania za ich potrzebami i wartościami. Będzie to możliwe jednak tylko wtedy, kiedy organizacje będą potrafiły określić kluczowe kompetencje wspierające wartości firmy, a także kiedy zapewnią odpowiednie wsparcie pracowników i narzędzia, które pozwolą je rozwijać. Przykładem może być program „6 kroków skutecznej pracy z pomysłem” oraz Inkubator, które opisujemy w artykule „I w Tobie drzemie gen przedsiębiorczości”.
Coraz bardziej zyskuje na znaczeniu pokazywanie nie tylko efektów biznesowych, ale też efektów społecznych działalności biznesu.
Coraz bardziej zyskuje na znaczeniu pokazywanie nie tylko efektów biznesowych, ale też efektów społecznych działalności biznesu. Sprzyjają temu większa świadomość ekologiczna oraz większa wrażliwość na angażowanie się w inicjatywy dla wspólnego dobra lokalnych społeczności. Świadomość i umiejętne wykorzystanie tego zjawiska mogą się okazać ważnymi elementami zarządzania wpływem. Pracownicy reprezentują przecież lokalne społeczności, wśród których operuje firma. Wspieranie wolontariatu pracowniczego angażuje i pomaga w podejmowaniu działań dla wspólnego dobra w najbliższym otoczeniu („Dawka inspiracji, aby rozpocząć przygodę z wolontariatem”), angażuje i integruje zespoły na poziomie wartości („Nie będzie nas, będzie las!”), a także wspomaga rozwój kompetencji ważnych zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym („Dzieci podejmują wyzwania, nie patrząc na swoje ograniczenia”).
To zaledwie kilka przykładów artykułów, które w tym wydaniu podejmują temat odpowiedzialności widzianej z bardzo różnych perspektyw. Ale jest ich w tej „Baśce” znacznie więcej.
Zachęcam do lektury.
Anna Waśniowska
Od redakcji
Od Redakcji
Nadszedł czas dla odpowiedzialnych. Coraz głośniejsze „sprawdzam” daje się słyszeć z wielu stron. Już nie możemy biernie obserwować ani oglądać się na innych. Odpowiedzialny biznes nie może rozwijać się bez klientów – bez ich bacznego obserwowania, podążania za ich potrzebami i wartościami. W tym wydaniu przedstawiamy kilka przykładów, jak to robimy w ING. Sprawdźcie, czy je znacie. Niektóre mogą was zaskoczyć…