Archiwum numerów

    Jak porwać słuchaczy opowieścią o danych 7 trików na przygotowanie superprezentacji

    Między nami Autor : Rafał Smuga 2 minuty czytania

    Lubimy słuchać pasjonujących historii. Ale jak to zrobić, aby nasze prezentacje biznesowe były ciekawe dla odbiorców? Pomoże w tym siedem wskazówek Klubu Książkowego – naszych koleżanek i kolegów – analityków danych z obszaru detalicznego. Po co to robimy? Aby jeszcze lepiej wykorzystać wiedzę płynącą z danych do projektowania nowych produktów dla naszych klientów.  

    We wrześniu grupa osób wzięła udział w pierwszym spotkaniu Klubu Książkowego. Każdy miał proste zadanie: przeczytać jedną książkę z obszaru wizualizacji danych i storytellingu, wyciągnąć z niej najciekawsze wnioski i podzielić się nimi. Wiemy, jak to bywa z wolnym czasem na czytanie – nawet jesienią. Dlatego w tym artykule zebraliśmy zestaw sprawdzonych i skutecznych sposobów na podstawie bestsellerów wydawniczych z dziedziny wizualizacji i storytellingu danych.

    Jak wygłosić wyjątkową prezentację

    Na pierwszy rzut mamy „Slajd:ologię” autorstwa Nancy Duarte. To książka, z którą pracowała Aleksandra Słowik z Centre of Expertise Doświadczeń Klientów. Znajdziesz w niej wskazówki, jak wygłosić wyjątkową prezentację. Ola znalazła w niej trzy ćwiczenia, które warto wykonać przed przygotowaniem prezentacji:

    • Zastanów się, kim jest Twój odbiorca; zarysuj sobie w głowie personę, której będziesz opowiadał historię. Kim jest, jaki ma problem? Co może ją szczególnie zainteresować? Pamiętaj o tym, kiedy będziesz podkreślać najistotniejsze kwestie warte zapamiętania.
    • Jedna myśl = jedna karteczka. Jeśli potrzebujesz więcej papieru, aby zapisać swoją myśl – to znaczy, że jest zbyt złożona i warto ją uprościć.
    • Zasada 3 sekund: na slajdzie możesz umieścić tyle informacji, wykresów i grafik, aby można je zrozumieć w ciągu 3 sekund. Jeśli masz ich więcej: odkrywaj kolejne myśli punkt po punkcie, aby nie stracić uwagi odbiorcy.
    Książkę „Slajd:ologia” autorstwa Nancy Duarte rekomenduje Aleksandra Słowik z Centre of Expertise Doświadczeń Klientów.

    Co zrobić, żeby dane były „bardziej ludzkie”

    Z inną książką Nancy Duarte, „Opowieści ukryte w danych”, pracował Piotr Górny z Tribe Oszczędności i Inwestycje. Jego zdaniem to książka „w formie wykładu: mnóstwo ilustracji, slajdów, wykresów; łatwa do przebrnięcia i skondensowana”. Dowiesz się z niej, że:

    • Podczas prezentacji odbiorcy nie chcą słyszeć lub widzieć samych suchych liczb. Chcą poznać, co kryje się w danych poprzez opowieść o danym zagadnieniu (tzw. story): co, jak, dlaczego, co możemy z tym zrobić. Zwłaszcza nasi szefowie :), dlatego postaraj się o przekucie liczb na konkretne rekomendacje działań.
    • Warto humanizować dane, czynić je bardziej „ludzkimi”, używaj prostych wykresów, pokazuj kluczowe wnioski – komunikuj się za pomocą grafiki.
    Książkę „Opowieści ukryte w danych” autorstwa Nancy Duarte rekomenduje Piotr Górny z Tribe Oszczędności i Inwestycje.

    Jak wygląda slajd idealny

    Nad „Storytellingiem danych” autorstwa Cole Nussbaumer Knaflic pochylili się wspólnie Mirella Porwolik z Tribe Oszczędności i Inwestycje oraz Kamil Pierzchała z Centrum Eksperckiego ESG Innowacje. Zauważyli, że warto:

    • Przemyśleć, czy prezentacja jest w formie dokumentu online, gdzie nie mamy szans na interakcję z odbiorcą (wtedy wykorzystaj slajdument – wszystko umieść na slajdzie), czy będzie to prezentacja wygłaszana bezpośrednio przed publicznością (wtedy slajdy mogą posłużyć Ci „tylko” jako tło).
    • Ograniczyć liczbę elementów na grafikach i wykresach. Czasami warto zrezygnować z linii, niektórych etykiet czy wielu danych na jednym wykresie.
    Książkę „Storytelling danych” autorstwa Cole Nussbaumer Knaflic rekomendują Mirella Porwolik z Tribe Oszczędności i Inwestycje oraz Kamil Pierzchała z Centrum Eksperckiego ESG Innowacje.

    Skąd się biorą dane i jak zacząć o nich mówić?  

    Jeśli Twój głód wiedzy i doświadczeń rośnie, sięgnij po pozycję polecaną profesjonalistom. W tym zakresie rekomendację ma dla Ciebie Ania Krzyżowska z Tribe’u Customer Interactions. „Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji” autorstwa Fostera Provosta, Toma Fawcetta to książka dla Ciebie! Zdaniem Ani, pozycja mówi o tajnikach „wizualizacji, kiedy mierzysz się z konkretnymi zagadnieniami data science. We wstępie jest mowa, jak prezentować dane, skąd pochodzą dane i jak o nich mówić. Dalej jest o eksploracji danych, statystyce. Sporo uwagi poświęcono wizualizacji skuteczności modelów statystycznych”.

    Książkę „Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji” autorstwa Fostera Provosta i Toma Fawcetta rekomenduje Ania Krzyżowska z Tribe’u Customer Interactions.

    Dowiedz się więcej o Klubie Książkowym i Akademii Data-Driven Service Design

    Nasz Klub Książkowy był częścią Akademii Data-Driven Service Design. Akademia to szkolenie wewnętrzne dla analityków danych, na którym zgłębialiśmy tajniki wizualizacji, storytellingu oraz efektywnej współpracy z zespołami biznesowymi. Cel był prosty: jeszcze lepiej wykorzystać wiedzę płynącą z danych podczas projektowania nowych produktów dla naszych klientów! Akademię przygotowali: Ola Zowada z Chapteru Advanced Analytics oraz Kamil Pierzchała i piszący te słowa z Centrum Eksperckiego ESG Innowacje.

    W Akademii Data-Driven Service Design wzięli udział: Michał Bogoryja-Zakrzewski, Piotr Górny, Katarzyna Kajta, Aneta Kot, Anna Krzyżowska, Sylwia Ledwoń, Michał Miłek, Andrzej Piętka, Małgorzata Piotrowska, Łukasz Pniok, Mirella Porwolik, Jacek Rakoszek, Aleksandra Słowik oraz Maciej Taraday.

    Zaproszenie dla Ciebie!

    A Ty? Chcesz zdobyć podobną wiedzę? Daj nam znać! Zbieramy zainteresowanych do wzięcia udziału w tego rodzaju inicjatywach w przyszłości.

    Rafał Smuga, Centrum Eksperckie ESG Innowacje