Archiwum numerów

    Bądźcie wzorem dla swojego zespołuWyzwania nie tylko dla liderów i menedżerów

    Między nami Autor : Weronika Czarnecka 3 minuty czytania

    O siłę uczenia się, poszerzanie perspektyw, o odwagę i otwartość, które pomagają nam się rozwijać i projektować nowoczesne rozwiązania dla naszych klientów. O sprawdzone metody, sposoby i doświadczenia – o to wszystko zapytaliśmy Barbarę Borgieł-Cury, dyrektor banku nadzorującą zespół Operacje – obszar Klienta Detalicznego w Pionie COO.

    Mówi się, że najpewniejsze w życiu są zmiany, a naszym stałym punktem powinna być koncentracja na przyszłości i rozwoju. A to po to, aby być gotowym na nowe wyzwania. Jak to jest z tym samodoskonaleniem? Czy naprawdę uczenie się ma tak duże znaczenie?

    Uważam, że uczenie się ma olbrzymie znaczenie. Ciekawość świata, znajomość nowych technologii, wiedza o otoczeniu biznesowym i zmieniających się czynnikach, obserwacja, jak działają inne firmy lub zespoły, pozwalają nam patrzeć na teraźniejszość i przyszłość w nowy sposób. Jesteśmy dzięki temu coraz bardziej otwarci i sprawczy. Szerzej postrzegamy możliwości, zyskujemy pewność w działaniu i jeszcze chętniej dzielimy się naszą wiedzą, doświadczeniami i umiejętnościami z kolegami i koleżankami.

    Ciekawość świata, znajomość nowych technologii, wiedza o otoczeniu biznesowym i zmieniających się czynnikach, obserwacja, jak działają inne firmy lub zespoły, pozwalają nam patrzeć na teraźniejszość i przyszłość w nowy sposób.

    Jaką rolę odgrywa lider w zespołowym uczeniu się?  

    Rolą lidera jest przede wszystkim inspirowanie, wskazywanie kierunku oraz wsparcie w procesie rozwoju. Kluczowe jest wypracowanie z zespołami sposobu, jak się uczyć efektywnie – podkreślanie, że ważne jest zapewnienie przestrzeni do uczenia się. Pamiętajmy jednak, że to zawsze osobiste doświadczenie każdego z nas. W naszym zespole korzystamy z różnych metod rozwojowych. Ja najbardziej cenię sobie wspólne uczenie się przez działanie. Podam przykład – w naszym zespole Leadów do rozmów o rozwoju wykorzystujemy np. tactical disscussion, w trakcie których wymieniamy się wiedzą z różnych obszarów. Inne przykłady z naszego obszaru to udział pracowników w różnych inicjatywach w ramach swojego Tribe/Circle lub we współpracy z innymi jednostkami, oddelegowanie w ramach Chaptera do innego zespołu, prace nad pomysłami na rozwiązania zgłaszane w ramach konkursów wewnętrznych w banku, takich jak AI Day czy CX Day. To także działania rozwojowe w grupie pracowników, którzy sami wskazują leadera/leaderów, wspierających zespół w zbudowaniu planu działań i motywujących grupę do nauki.

    Rolą lidera jest przede wszystkim inspirowanie, wskazywanie kierunku oraz wsparcie w procesie rozwoju. Kluczowe jest wypracowanie z zespołami sposobu, jak się uczyć efektywnie.

    Jak możemy – jako liderzy – wspierać pracowników lub po prostu członków naszego zespołu? Jakie są Twoje doświadczenia i praktyki?

    Zachęcać i podkreślać, że jednym z najlepszych, najefektywniejszych sposobów jest nauka przez zadania, podejmowanie wyzwań w nowych obszarach. Świetne efekty daje praca w zróżnicowanych pod względem kompetencji zespołach – dzięki temu uczymy się od siebie nawzajem.

    Przykładem mogą być:

    • zespoły powoływane w pionie lub obszarze w celu wypracowania wspólnego podejścia, które zostanie wdrożone we wszystkich jednostkach;
    • zmiana roli pracownika/menedżera, np. poprzez poszerzenie zakresu obowiązków;  
    • zaproszenie do pracy nad wymaganiami w Projekcie COO NextGen expertów/specjalistów z Super Circle. Chętni pracownicy wprowadzili podział czasu na pracę z dyspozycjami klientów i pracę nad usprawnieniami. Przygotowaliśmy dla nich wewnętrzne szkolenia z zarządzania procesowego, pracy w projekcie i prac nad wymaganiami IT.  

    Ważne jest też, abyśmy czuli potrzebę zaangażowania się w dodatkowe działania. Lider zachęca do działań, pomaga w momentach spadku motywacji, przekazuje swoją wiedzę i dzieli się doświadczeniem, jednak kluczowe jest przekonanie każdego z nas, że to rozwój daje mi nowe możliwości zawodowe. Ważne, aby wykorzystać nadarzające się projekty czy nowe zadania.

    Lider zachęca do działań, pomaga w momentach spadku motywacji, przekazuje swoją wiedzę i dzieli się doświadczeniem, jednak kluczowe jest przekonanie każdego z nas, że to rozwój daje mi nowe możliwości zawodowe.

    Dobrą strategią jest również udzielanie informacji zwrotnej, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju pracownika i jest jednym z największych wyzwań menedżerskich. Jakie są Twoje złote zasady udzielania feedbacku?

    Ja polecam FUKOZ, czyli Fakty – Uczucia – Konsekwencje – Oczekiwania – Zasady. Jednym słowem, informacja zwrotna oparta na faktach, a nie na emocjach – wzmacniająca oczekiwane zachowania. Ten właśnie model wykorzystuję w swojej codziennej praktyce. Polecam go, bo jest skuteczny, pomaga skupić się na konkretnych zachowaniach. Mogę z niego korzystać, kiedy chcę kogoś docenić, wzmocnić lub wskazać obszar do zmiany.

    A propos modeli i różnych sposobów udzielania informacji zwrotnej, czy można przedobrzyć?

    Tak, kiedy zbytnio wspieramy albo wcale nie dajemy informacji. Efekty obydwu tych podejść mogą okazać się zgubne w skutkach. Nadmiar informacji zwrotnej może być dla odbiorcy męczący, powodując frustrację. Z drugiej strony może prowadzić do nadmiernej potrzeby konsultowania nawet drobnych rzeczy, co z kolei odbiera pewność siebie w działaniu. Brak informacji zwrotnej może wprowadzać niepokój i obawy o to, jak oceniane są moje działania lub czy zmierzam w dobrym kierunku. Żadne z powyższych nie jest właściwe. Zatem pamiętajmy o regularnym udzielaniu informacji zwrotnej.    

    Weźcie sprawy w swoje ręce i zachęcajcie innych do korzystania z Waszych doświadczeń. 

    I na koniec, co poradziłabyś naszym liderom w kontekście wzmacniania motywacji zespołów do samodoskonalenia się?

    Bądźcie wzorem dla swojego zespołu. Motywujcie, prowadźcie inicjatywy wspierające rozwój. Korzystajcie z dobrych przykładów i praktyk. Weźcie sprawy w swoje ręce i zachęcajcie innych do korzystania z Waszych doświadczeń.   

    Rozmawiała Weronika Czarnecka, Centrum Eksperckie HR


    „Jak oni to robią?”

    To cykl dyskusji, w których liderzy ING dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na temat codziennych wyzwań menedżerskich i liderskich. Każdy odcinek to inne zagadnienie. Z tych rozmów i dyskusji powstał program edukacyjny, który znajdziecie na platformie szkoleniowej My Learning. Koniecznie tam zaglądajcie! Sprawdzajcie, jakie materiały inspiracyjne i edukacyjne przygotowaliśmy dla Was (aby wyszukać program, wystarczy, że w wyszukiwarce My Learning wpiszecie hasło „Jak oni to robią”).