Od redakcji
Wprawdzie tematów ekologicznych nigdy nie brakuje na łamach (teraz elektronicznych :) ) „Baśki”, ale tak jakoś wyszło, że to wydanie zdominował problem klimatu. To przypadek? Nie do końca…
W naszym banku ekologia, klimat, zrównoważony rozwój to nie puste deklaracje, o czym świadczą nasze działania. Ale to też coś więcej niż oficjalna strategia firmy. Ten ekologiczny puls jest wyczuwalny u wszystkich Pomarańczowych. Jesteśmy przekonani, że głos ING może dobrze się wpisać w dyskusję na temat sensu podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu przez nas samych i przez organizacje.
Nie czekamy, działamy!
W dyskusji na temat klimatu pobrzmiewają dość pesymistyczne głosy, pełne bezradności i krytyki skierowanej w stronę światowego przemysłu oraz państw uznawanych za największych emitentów CO2. To od nich właśnie oczekuje się wcielania w życie efektywnej ochrony klimatu. Ale czy „oni” zdążą uratować klimat? I kiedy dokładnie klimatu już uratować się nie da? Na to pytanie nauka nie daje w tej chwili odpowiedzi, ale pozwala przewidywać coś innego.
Naukowcy z całego świata, pracujący dla ONZ w ramach Międzynarodowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC), gromadzą i oceniają informacje dotyczące zmian klimatycznych, także na potrzeby polityki. W swoich analizach zgadzają się, że jeśli globalne ocieplenie przekroczy 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu ze stanem sprzed rewolucji przemysłowej, skutki będą coraz bardziej niebezpieczne.
Niestety, wciąż słyszymy ludzi, którzy nie chcą robić więcej w sprawie zmian klimatu. Ich głos brzmi donośnie i często jest skuteczny. Dlaczego? Problem w tym, że w codziennym życiu od podejmowania ekologicznych wyborów większość z nas odstraszają koszty. Wkrótce jednak może się okazać, że straconych lat nie da się nadrobić. Dlatego ING zachęca do działania w najnowszej Deklaracji Ekologicznej – Nie czekamy! Działamy!
Artyści też zabierają głos
Żyjemy w dziwnych czasach. Z jednej strony kryzys autorytetów, egoizm, z drugiej zaś rozpaczliwe poszukiwanie przeżyć, akceptacji, emocji, sensu i superbohaterów, którzy będą rozgrzeszać nasz brak inicjatywy. Ci bohaterowie pojawiają się w naszych mediach społecznościowych na platformach pełnych gier, filmów, seriali albo na koncertach… Zespół Massive Attack, legenda brytyjskiego trip hopu, ogłosił, że ich koncerty będą bezemisyjne. Angielska formacja znana jest z tego, że wykorzystuje swoją światową popularność, aby mówić donośnym głosem o aktualnych problemach współczesności. Artyści regularnie zabierają głos w obronie wolności jednostki i innych praw człowieka. Tym razem zwrócili się do ekspertów Tyndall Centre for Climate Change Research z prośbą, aby ich koncerty stały się bardziej przyjazne dla środowiska. I bardzo dobrze!
Każde działanie na rzecz klimatu ma wartość
Nazwaliśmy ich #BohaterowieDlaKlimatu. I właśnie w tym wydaniu podsumowujemy kilka ich inicjatyw, które pokazują, że każde działanie na rzecz klimatu ma realną wartość. Dzięki zaangażowaniu Koleżanek i Kolegów w ING Commercial Finance ruszyły wysiewy łąk kwietnych. To wspaniała wiadomość, ponieważ obok ING zamieszkały pszczoły! Z kolei ING Lease podczas #TRASHchallenge postanowili wspomóc leśników i posprzątać kawałek kampinoskiego lasu. A teraz coś z naszego biurowego podwórka. Na drodze do osiągnięcia neutralności ING w 2030 roku zrobiliśmy kolejny krok. W Katowicach wybudowaliśmy pierwsze kolektory słoneczne do podgrzewania wody użytkowej. Zostało to od razu zauważone i kolektory ING znalazły się na Mapie Retencji Manifestu klimatycznego (manifestklimatyczny.pl).
Te działania, które opisujemy, mają sens. Służą Ziemi, a jednocześnie realizują strategię zrównoważonego rozwoju ING, która jest sumą małych kroków nas wszystkich – tak o strategii zrównoważonego rozwoju mówi w wywiadzie Joanna Erdman, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego i patronka ESG. Jesteśmy przekonani, że sektor finansowy może być katalizatorem transformacji w kierunku niskoemisyjności, a tym samym może pomóc w ratowaniu klimatu. To nasze – jako banku i jako organizacji – zadanie do wykonania.
Zapraszam do lektury.
Anna Waśniowska, redaktor naczelna „Baśki”, ekspert ds. komunikacji, Pion CEO