Archiwum numerów

    Od redakcji

    Autor : Anna Waśniowska
    2 minuty czytania

    Mam dla Was prezent… Tak właśnie o tym myślę. Oto oddaję w Wasze ręce wydanie specjalne naszego magazynu. 

    Konstrukcja tego wydania jest prosta. Z jednej strony zebraliśmy w nim wszystkie wartościowe artykuły ekspertów ING, które publikowaliśmy dotychczas w naszym magazynie pod hasłem #hybrydowy model pracy oraz #wellbeing – tak ważny dla nas, bo „Wellbeing to nasze wspólne zadanie”. Z drugiej strony nawiązaliśmy współpracę z cenionymi autorami zewnętrznymi – specjalistami i autorytetami w wielu dziedzinach: socjologii, wakcynologii społecznej, psychologii, psychoterapii, filozofii, statystyki czy medytacji.

    Nie są to zatem teksty dziennikarskie, na co chciałabym zwrócić szczególną uwagę. To sprawia, że pozbawione są dodatkowego filtra interpretacyjnego autora – dziennikarza, który – aby przekazać czytelnikom myśli autora pierwotnego –  sam musi niejako wiedzę tę posiąść, a następnie umiejętnie przekazać. Tym samym w tekstach, które prezentujemy, są siła i autentyczność, a ich wartość poznawcza rośnie. 

    Wydanie specjalne przygotowaliśmy z tego względu, że cała społeczność naszego banku rozpoczyna pracę w modelu hybrydowym. Za kilka lat uświadomimy sobie, że to historyczny moment dla ING Banku Śląskiego. I choć na pozór wydawać się może, że ten model dotyczy wyłącznie pracowników biurowych, którzy nie mają codziennego kontaktu z klientami w placówkach bankowych, to tak nie jest. 

    Świadomość i zrozumienie odmienności pracy w tym modelu w porównaniu z tym, który znaliśmy jeszcze dwa lata temu, wymagane są we wszystkich obszarach i na wszystkich poziomach naszego banku – musimy „Spotkać się i poznać się na… nowo”. Bo od tego zależy współpraca. A od współpracy – intensywności, sprawności, efektywności i emocji, które jej towarzyszą – zależy sukces zespołu i jednocześnie każdego uczestnika tego jakże skomplikowanego procesu psychosocjologicznego. Jednym słowem „Współpraca nam się… opłaca”

    Nie ma takiej sfery naszego życia, która nie przysparzałaby trudności w przeprowadzeniu zmiany i która nie wymagałaby dobrego do niej przygotowania. Tak też widzę misję tego wydania – aby możliwie jak najlepiej przygotowało nas do odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Tej zawodowej, ale i tej prywatnej. Te dwa światy tak bardzo się przecież przenikają („Jak zachować równowagę w chaosie życia”). 

    Tak widzę misję tego wydania – aby możliwie jak najlepiej przygotowało nas do odnalezienia się w nowej rzeczywistości.

    Wpływa na nas także wszystko to, co dzieje się na świecie i wokół nas. Istnieją pewne silne trendy, które mają poważne konsekwencje dla naszej organizacji i dla nas samych. Konieczne stają się nowe umiejętności i wiedza, którą musimy zdobywać, aby mieć moralne prawo wspierania naszych klientów, którzy obdarzają nas zaufaniem. Co więcej, ta wiedza dzisiaj nie dotyczy już tylko ekonomii i finansów, ale rozumienia i posługiwania się danymi, zarządzania ryzykiem, rozumienia języków programowania, cyberbezpieczeństwa czy wreszcie krytycznego myślenia, przywództwa oraz odporności i elastyczności psychicznej.
     
    Ale jest coś jeszcze. Doświadczenia pandemii i wojna w Europie zdruzgotały poczucie bezpieczeństwa, przewidywalności i stabilności. Obniżyły też drastycznie poziom zaufania. Pokazały, jak kruche jest życie i zdrowie nas samych i naszych bliskich. Odsłoniły wreszcie brutalne realia ekonomiczne i komunikacyjne, odkąd internet, wirtualna rzeczywistość i zdalność na dobre zagościły w naszym życiu. Pokazały, jak ważna jest umiejętność weryfikowania informacji i identyfikowania źródeł, z których pochodzą. Nie jest to nowa wiedza tajemna, ale pewna kompetencja społeczna, której wszyscy musieliśmy się szybko nauczyć i w której musimy się stale doskonalić („Jak internet może wprowadzać nas w błąd”).
     
    Każdy artykuł tego wydania można potraktować jak porcję wiedzy bądź bardzo indywidualną sesję – z zadaniem domowym i pytaniem do samodzielnych rozważań: „Sprawdź, jak to działa u Ciebie”.
     
    Dobrej lektury


     
    Anna Waśniowska, redaktor naczelna „Baśki”, ekspert ds. komunikacji, Pion CEO