Archiwum numerów

    O zaufaniu- nie tylko dla liderów

    Między nami Autor : Honorata Bołoz 10 minut czytania

    Kiedy rozmawiamy o budowaniu zaufania w zespole, często słyszymy: „To nie jest takie łatwe, potrzebny jest czas”. Co zrobić, kiedy jesteśmy oddaleni, pracujemy z różnych miejscach i nie mamy szans na luźne rozmowy przy biurku czy w kuchni, które pozwalały na lepsze wzajemnie poznawanie siebie?

    Ile osób, tyle definicji zaufania, które oparte są na własnych doświadczeniach. Jednak w każdym wypadku zaufanie wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa, np. w proszeniu o pomoc, w wyrażaniu swojego zdania, podejmowaniu decyzji. To przekonanie o dobrych intencjach i wiara, że w zespole możemy o wszystkim rozmawiać, polegać na sobie.

    Warto budować zaufanie w zespole i w organizacji – to sprzyja zdrowiu! 

    Doktor Paul J. Zak* jest twórcą neuroekonomii, dziedziny, która powstała w wyniku wieloletnich badań nad powiązaniem zachowań ludzi sprzyjających wzrostowi oksytocyny we krwi i jej wpływu na budowanie zaufania.
    Z opublikowanych w 2000 roku danych wynika, że w organizacjach i zespołach, w których budowane i utrzymywane jest zaufanie, pracownicy osiągają dużo lepsze wyniki, przy utrzymaniu większej energii i satysfakcji z wykonywanych zadań. 

    Badania dowodzą, że dzięki zaufaniu pracownicy mają:  

    • 70% 
      mniej stresu,
    • 28% 
      wyższą energię,
    • 26% 
      wyższą radość z pracy,
    • 70% 
      większą satysfakcję.

    To przekłada się na:  

    • 19% 
      wyższą produktywność,
    • 22% 
      wyższą innowacyjność, rozwiązywanie problemów,
    • 69% 
      wyższy wskaźnik retencji.

    Budowanie zaufania w organizacji to najważniejsza umiejętność liderska 

    Dzięki temu zespoły są bardziej samodzielne i osiągają lepsze efekty biznesowe, co z kolei przekłada się na wyższe wyniki finansowe. W zespole, w którym nie ma zaufania, pojawiają się trudności, nieporozumienia. Zamiast pracy zespołowej jest niezdrowa rywalizacja, granie na siebie, co doprowadza do dysfunkcji zespołu. W książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” Patrick Lencioni** opisał ściśle powiązane dysfunkcje w zespołach, które wpływają na brak efektywności. Okazuje się, że podstawą sprawnie funkcjonującego zespołu jest zaufanie. Jeżeli zaufania nie ma, wpływa to na pozostałe cztery dysfunkcje: obawę przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności czy brak dbałości o wyniki.

    Co możemy zrobić, aby wzmacniać zaufanie w zespole?

    1. Mówić o intencjach

      Powiedz współpracownikom, dlaczego zapraszasz ich do otwartej komunikacji, informacji zwrotnej, mówienia o błędach czy odczuciach, jakie towarzyszą pracownikom.
    2. Uważnie słuchać siebie wzajemnie
      Zwracaj większą uwagę nie tylko na słowa, ale także na to, w jaki sposób jest przekazywana informacja, jakie towarzyszą Wam emocje.
       
    3. Pytać

      Jeżeli masz trudność ze zrozumieniem słów czy gestów współpracowników, przestań się domyślać. Pytaj, nazwij to, co widzisz, słyszysz, sprawdź, czy dobrze odczytujesz intencje Twojego rozmówcy. Pytaj, czy to, co mówisz, jest dla wszystkich tak samo czytelne. To Ci pomoże uniknąć nieporozumień.
    4. Ustalić konrakt, zasady wspólnej pracy w modelu hybrydowym
      Zaproś współpracowników do ustalenia wspólnych zasad komunikacji, które pomogą Wam w utrzymaniu szczerych relacji. Jak często będziecie się spotykali, aby porozmawiać o celach, ale też o tym, co u Was słychać. Umówcie się na „świętą” zasadę włączania kamer – utrzymywanie kontaktu wzrokowego zmniejsza dystans, buduje relacje.
       
    5. Umówić się na kontruktywną informację zwrotną
      Umówcie się na obdarowywanie siebie wzajemnie prezentami w postaci informacji zwrotnej zarówno doceniającej, jak i korygującej, co pomoże Wam być lepszymi, efektywniejszymi pracownikami. Informacja zwrotna może dotyczyć konkretnych zachowań, ale też pomysłów, rozwiązań.
       
    6. Uczyć się od siebie, wyciągać wnioski, dzielić się doświadczeniami
      Zachęcaj współpracowników do mówienia o doświadczeniach zarówno pozytywnych, jak i związanych z popełnionymi błędami. Nie oceniajcie się. Uczcie się od siebie poprzez pomaganie sobie oraz wyciąganie wniosków z dotychczasowych doświadczeń. Zachęcaj pracowników do zadawania pytań budujących szerszą perspektywę, zrozumienie sytuacji oraz poszukiwanie nowych rozwiązań, inspiracji.   Doceniaj pracowników za otwartą komunikację bez oceny, osądzania. Zachęcaj do wyrażania zdania na różne tematy, także na temat tego, co czują w danej sytuacji.To pomaga w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań oraz intencji.

       

    Pamiętaj! To ty jesteś wzorcem do naśladowania, więc budowanie zaufania zacznij od siebie.

    Honorata Bołoz, Learning & Development Expert Team – Centrum Eksperckie HR 

    Ten artykuł pochodzi z wydania 0/2021 - przejdź do wydania

    *Więcej o badaniach dr. Puula J.Zaka możecie przeczytać w jego książce "The Moral Molecule" ("Molekuła Moralności") lub artykule "Zaufanie. Jak je budować? Najlepsze praktyki i ich wyniki".

    **Patrick Lencioni, "Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie".