Wiem,co czujesz...Inteligencja emocjonalna
Czy byliście kiedyś zaskoczeni, dowiadując się, że kolega zaliczany do grona najlepszych studentów na roku jest niewyróżniającym się pracownikiem, a przeciętniak odnosi sukcesy zawodowe? Dzięki badaniom wiemy już, że to możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne. Wszystkiemu „winna” jest inteligencja emocjonalna (EQ), a właściwie jej brak.
Amerykański psycholog Daniel Goleman, badając losy absolwentów Harvardu, doszedł do wniosku, że niejednokrotnie świetne wyniki w nauce i wysoki poziom inteligencji racjonalnej (IQ) nie przekładają się na sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym. Dlaczego? Jak się okazuje, w tym wypadku decydującą rolę odgrywa umiejętność radzenia sobie w życiu „praktycznym”, czyli konkretny zbiór cech, uzdolnień i umiejętności, składający się na coś, co Goleman nazwał inteligencją emocjonalną (EQ).
Inteligentny emocjonalnie, czyli jaki?
Zgodnie z zaproponowaną przez Golemana definicją inteligencja emocjonalna to „zdolność rozpoznawania przez nas naszych uczuć i uczuć innych osób, zdolności motywowania się i kierowania emocjami zarówno naszymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi”.
Składowe inteligencji emocjonalnej:
- samoświadomość – poprawna samoocena, rozpoznanie swoich emocji, preferencji, możliwości, umiejętności i obiektywna ich ocena, poczucie własnej wartości;
- samoregulacja – panowanie nad swoimi impulsami, samokontrola, zdolność do kierowania swoimi emocjami, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian; ta umiejętność pomaga w szybszym wracaniu do równowagi, np. po niepowodzeniu czy innym trudnym emocjonalnie doświadczeniu;
- motywacja wewnętrzna – inicjatywa, dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, poczucie sprawstwa, optymizm, dzięki któremu nawet chwilowe porażki nie przeszkadzają w dążeniu do celu i nie odbierają wiary w możliwość odniesienia sukcesu; osoby posiadające tę umiejętność są bardziej zaangażowane, wytrwałe i uzyskują lepsze wyniki w pracy;
- empatia – umiejętność rozumienia cudzych emocji, uczuć i potrzeb, współodczuwania ich, szybkiego wychwytywania stanu emocjonalnego innych i adekwatnego reagowania na ten stan; osoby empatyczne skuteczniej komunikują się z innymi, łatwiej przeciwdziałają konfliktom i rozwiązują je;
- umiejętności społeczne – tworzenie więzi, umiejętność współpracy, łatwość nawiązywania i podtrzymywania relacji, wpływanie na innych; te umiejętności pozwalają na skuteczne przewodzenie i budowanie zespołowości, przekonywanie innych do angażowania się w realizację wspólnych celów.
I Ty możesz mieć wysokie EQ!
Każda z tych cech pomaga nam zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, dlatego warto poświęcić chwilę na autorefleksję i odpowiedzieć sobie na pytanie, które z nich rozwinęliśmy już do satysfakcjonującego nas poziomu, a nad którymi jeszcze powinniśmy popracować. Właśnie, to dobra wiadomość: inteligencję emocjonalną można i warto rozwijać!
Inteligencję emocjonalną można ćwiczyć i rozwijać!
Jak rozwijać inteligencję emocjonalną
- Ucz się rozpoznawać i nazywać swoje emocje
Możesz prowadzić zapiski, w których zanotujesz, jakie emocje wywoływały w Tobie różne wydarzenia czy myśli, do jakich decyzji czy zachowań doprowadziły. Cenne może być zwrócenie uwagi, jakie towarzyszyły im odczucia fizyczne (uczucie zimna, suchość w ustach itp.). Dzięki tym sygnałom możesz szybciej i celniej rozpoznawać swoje emocje i jeśli trzeba – skierować je na inne tory. - Pracuj nad samokontrolą
Jeśli już umiesz rozpoznać i nazwać swoje emocje, to kolejnym krokiem jest umiejętność radzenia sobie z nimi w optymalny sposób. Czasem najskuteczniejszym sposobem jest wstrzymanie się od natychmiastowej reakcji i odczekanie kilku czy kilkunastu minut. Odczuwanie negatywnych emocji jest naturalne i nie ma w tym nic złego. Ważne jest natomiast, by nauczyć się rozładowywać je w zdrowy i bezpieczny sposób. Poszukaj takiego, który jest dla Ciebie najlepszy i najskuteczniejszy: głębokie oddychanie, odliczanie do 10, zmęczenie się podczas treningu sportowego, taniec, sprzątanie mieszkania, głośny śmiech, medytacja. Możliwości jest naprawdę sporo. - Obserwuj emocje innych
Zwróć uwagę na to, jak inni reagują na Ciebie w różnych sytuacjach, co mówi ich mowa ciała, mimika, ton głosu. Naucz się je nazywać – to pomaga w prowadzeniu konstruktywnego dialogu, zwłaszcza podczas trudnych emocjonalnie rozmów. Łatwiej wówczas uniknąć rzucania oskarżeń i zaogniania konfliktów. - Rozwijaj empatię
Aktywnie słuchaj, proś o informację zwrotną, staraj się wchodzić w cudze buty. Zastanawiaj się, jak byś się czuł w danej sytuacji na miejscu Twojego rozmówcy, jakie emocje by Ci towarzyszyły. Staraj się dawać innym pozytywne sygnały – uśmiech, cierpliwe i uważne wysłuchanie pomagają w budowaniu pozytywnych relacji.
W rozwijaniu niektórych aspektów inteligencji emocjonalnej pomogą Ci szkolenia e-learning dostępne w ILC:
- „Efektywna komunikacja”
- „ABC Emocji” (materiały i nagranie webinarium)
- „Rosnę, bo chcę – bycie uważnym na siebie i na otoczenie”
- „Radzenie sobie ze stresem”
Chcesz wiedzieć więcej?
Jeśli tak, to polecamy książki Daniela Golemana „Inteligencja emocjonalna” i „Inteligencja emocjonalna w praktyce” (w wersji elektronicznej dostępne w ebookpoint BIBLIO).
Marta Bobowska-Michalik, Learning & Development Expert Team – Centrum Eksperckie HR
Ten artykuł pochodzi z wydania 3/2021 - przejdź do wydania