BezpieczeństwopsychologiczneKlucz do rozwoju zespołów
Co powoduje, że czujemy się dobrze w pracy i jesteśmy w stanie efektywnie i z poczuciem satysfakcji realizować cele zespołowe? Okazuje się, że to bezpieczeństwo psychologiczne.
Jedną z kluczowych potrzeb człowieka zawsze było poczucie bezpieczeństwa rozumiane jako zaspokojenie głodu, pragnienia oraz utrzymanie się przy życiu. Dzisiaj coraz częściej, mówiąc o bezpieczeństwie, mamy również na myśli zaufanie do ludzi, które daje nam możliwość wyrażania swojej opinii, podjęcia działania bez obawy o konsekwencje. Profesor Amy Edmondson z Harvard Business School na podstawie swoich badań w 1999 roku ogłosiła, że bezpieczeństwo psychologiczne jest najważniejszym czynnikiem efektywnej pracy zespołowej.
Dlaczego jesteśmy skuteczni
Firma Google w 2012 roku rozpoczęła badania, aby sprawdzić, co powoduje, że ludzie są skuteczni, a zespoły bardziej wydajne. Projekt „Arystoteles” trwał dwa lata, podczas których przeprowadzono wywiady z członkami 180 zespołów. Przyjęto cztery miary efektywności: ocenę zarządu, ocenę lidera, ocenę członków zespołu, wyniki sprzedażowe. Najważniejszym i najbardziej znaczącym wnioskiem tego badania jest to, że „rozumienie i wpływanie na normy grupowe stanowi klucz do rozwoju zespołów”.
Pięć kluczowych czynników efektywności zespołów
Źródło: ReWork
- Bezpieczeństwo psychologiczne
Zaufanie, czyli przekonanie, że bez obaw o konsekwencje pracownicy zadają pytania, dzielą się pomysłami, przyznają się do popełnionych błędów. - Niezawodność
Członkowie zespołu polegają na sobie. Wykonując zadania, biorą za siebie odpowiedzialność. - Struktura i przejrzystość
Każdy rozumie rolę w zespole, oczekiwania związane z wykonywaną pracą oraz wpływ własnego wyniku na wynik zespołu. Pracownicy znają i rozumieją krótkoterminowe i długoterminowe cele. - Znaczenie
Samorealizacja i poczucie spełnienia wynikające z osiągnięć zespołu. - Wpływ
Członkowie zespołu mają poczucie wpływu na realizowany cel biznesowy.
Podstawowy fundament zespołowości
Badania te podsumował w „New York Times” Charles Duhigg: „Projekt Arystoteles przypomina, że kiedy firmy próbują zoptymalizować wszystko, czasem łatwo jest zapomnieć o tym, że sukces często opiera się na doświadczeniach – takich jak interakcje emocjonalne i skomplikowane rozmowy oraz dyskusje o tym, kim chcemy być i jak inne osoby z zespołu wpływają na nasze samopoczucie, a tego nie da się tak naprawdę zoptymalizować”.
Należy pamiętać, że bezpieczeństwo psychologiczne jest podstawowym fundamentem zespołowości. Brak zaufania oraz obawa przed krytyką powodują, że wiele osób zamyka się w sobie. Nie pytają, nie wypowiadają się na spotkaniach, nie dzielą się pomysłami czy opiniami. Zachowania takie bardzo często świadczą o dysfunkcji w zespole. Pisze o nich Patrick Lencioni w książce „Pięć dysfunkcji w pracy zespołowej”.
Dlatego w budowaniu zaufania kluczowe jest wypracowanie norm zachowań w zespole, które sprawiają, że nikt nie ocenia drugiej osoby, lecz szuka usprawnień dzięki otwartym dyskusjom. Nie ma obawy przed popełnieniem błędu, który uczy analizy, wyciągania wniosków i gotowości do poprawy efektywności. Takie poczucie powoduje większą otwartość oraz zaangażowanie w podejmowaniu wyzwań, decyzji.
Bezpieczeństwo psychologiczne pomaga działać efektywnie. Przekłada się na bardzo wiele pozytywnych efektów: od atmosfery w zespole, przez poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, po rozwój członków zespołu.
Co możesz robić, aby wzmacniać bezpieczeństwo psychologiczne w swoim zespole:
- Stwarzaj warunki otwartości, w których współpracownicy czują się dobrze.
- Wyrażaj swoje zdanie bez oceny rozmówcy i ataku na niego.
- Zapraszaj do dyskusji inne osoby.
- Zgłaszaj problemy bez obwiniania, przyznawaj się do błędów, proś o pomoc.
- Nie krytykuj, udzielaj konstruktywnych informacji zwrotnych.
- Oddzielaj człowieka od problemu. Skup się na znalezieniu rozwiązania, które uwzględnia potrzeby pozostałych członków zespołu.
- Mów wprost, bądź szczery, nie ukrywaj swojej intencji.
- Doceniaj członków zespołu za to, że dzielą się doświadczeniem, opinią (również tą kontrowersyjną), przyznają się do błędów.
- Traktuj siebie i innych z szacunkiem.
- Bądź empatyczna/y.
- Bądź ciekawy opinii innych, weryfikuj swoje zdanie. Proś o informację zwrotną.
Honorata Bołoz, Centre of Expertise – HR
Ten artykuł pochodzi z wydania 4/2021 - przejdź do wydania