Archiwum numerów

    Czy budowanie relacji w sieci jest możliwe?

    Między nami Autor : Honorata Bołoz 5 minut czytania

    Budowanie relacji jest kluczowe w życiu człowieka. To one wpływają na naszą satysfakcję, lojalność i współpracę z innymi, co z kolei przekłada się na efektywność. Łatwiej budować dobre relacje, jeśli mamy bezpośrednie kontakty, trudniej na odległość. A jednak jest to możliwe, ale trzeba robić to świadomie.

    W relacjach ważne jest, aby budować je w oparciu o zaufanie, traktować siebie wzajemnie z szacunkiem, włączać innych do grupy oraz stosować otwartą komunikację. Te elementy budują więź między nami i świadczą o naszej wiarygodności. Od nich zależy, czy będziemy dzielili się zarówno doświadczeniami pozytywnymi, jak i porażkami. Wszystko wydaje się takie proste. Ale jak to zrobić w sytuacji, kiedy coraz więcej nowych znajomości i interakcji nawiązujemy w sieci?

    Uważność i świadome modelowanie zachowań

    Jak budować wiarygodność w sytuacjach, kiedy nie mamy ze sobą bezpośredniego kontaktu? Możemy to zrobić dzięki uważności na siebie wzajemnie oraz przez świadome modelowanie zachowań. Poniżej znajdziecie kilka podpowiedzi, jak budować swoją wiarygodność tworzącą relacje w świecie, który przeniósł się do sieci. 

    Jak zbudować dobre relacje w sieci 

    Na początek warto zadać sobie pytania: Jak chcę być odbierana/y przez innych? Co w budowaniu takiego wizerunku będzie mi pomagało?

    1. Zaufanie to podstawaKluczowa jest spójność między tym, co mówimy, i tym, co robimy, oraz czy jesteśmy w zgodzie z naszymi przekonaniami i wartościami. Oznaką zaufania jest to, że ludzie chcą z nami przebywać, rozmawiać na różne tematy, również te budzące kontrowersje. Nie obawiają się wyrażać swojej opinii, bo czują się bezpiecznie.
    2. Jak najczęstszy kontakt z innymiMoże to być spotkanie online, mail czy udzielanie się w mediach społecznościowych. Dzięki częstym interakcjom poznajemy się nie tylko zawodowo, lecz także prywatnie. Pokazujmy, czy ta relacja jest dla nas ważna. To słychać w naszym głosie oraz widać przez kamerę czy w słowach, jakich używamy, mówiąc lub pisząc do innych.
    3. Nastawienie na potrzeby drugiej strony Starajmy się uzyskać informacje o oczekiwaniach. Zapraszajmy innych do wypowiadania się, słuchajmy siebie wzajemnie, nie oceniajmy, nie narzucajmy swojego zdania. Przecież każdy może mieć własne spojrzenie na rzeczywistość.
    4. Uważność na odbiorcę Ma duże znaczenie w budowaniu relacji, a w szczególności w sytuacji, kiedy jesteśmy w relacji zdalnej. Pamiętajmy, aby swoje obserwacje zweryfikować: czy dobrze myślimy, czujemy, co się dzieje u drugiej osoby.
    5. Kultura w wypowiedziach To umożliwienie innym wypowiadania się na różne tematy, co wspiera budowanie relacji. Są jednak takie słowa jak „dziękuję”, „proszę”, „przepraszam”, które mają wyjątkową moc łączenia. Cisza jest potrzebna, aby móc przemyśleć to, co się usłyszało lub przeczytało. Czy wiesz, że pisanie słów wielkimi literami jest odbierane jako krzyk?
    6. Otwarta, szczera komunikacja Mówmy otwarcie o tym, czego potrzebujemy, co czujemy. Zachęcajmy innych do tego samego. Jeśli popełnimy błąd, nie próbujmy tego ukrywać, wyjaśnienie przyniesie więcej korzyści, niż nam się wydaje – to przykład pokazania swojej wiarygodności. Proś o informację zwrotną i udzielaj jej, opierając się na faktach.
    7. Aktywność Poddawajmy selekcji pomysły zamieszczanych treści oraz monitorujmy ich odbiór, odpowiadajmy na pytania, starajmy się rozwiewać wątpliwości. Nie ignorujmy komentarzy, odpowiadajmy nawet na te negatywne. To wszystko wpływa na nasze relacje z innymi oraz na to, jak jesteśmy postrzegani.
    8. Otwartość na zmiany Zmieniajmy się, dostosowujmy komunikaty i szukajmy nowych pomysłów na kontakt z innymi.
    9. Stałe podawanie źródła informacji, do których się odnosimy Stosujmy tę zasadę bez względu na to, czy przekazujemy informacje w formie ustnej czy pisemnej.
    10. Włączona kamera lub zdjęcie Ludzie lubią wiedzieć, z kim się kontaktują, dlatego jeżeli to możliwe, na spotkaniach uruchamiajmy kamery, jeżeli nie – to pamiętajmy, aby zadbać o pokazanie swojego zdjęcia, które wzmocni nasz wizerunek. Pamiętajmy również, aby zawsze powiedzieć lub napisać coś o sobie lub od siebie.

    To my budujemy swój wizerunek, który wpływa na jakość relacji z innymi. Pytanie, do jakiego stopnia robimy to świadomie i stawiamy na długoterminowe efekty.

    Honorata Bołoz, Centre of Expertise - HR

    Ten artykuł pochodzi z wydania 4/2021 - przejdź do wydania