Obudź w sobie lideraBig 6 – sprawności, których potrzebujemy
Świat się zmienia i to szybko. Zmiana dotyka każdego i widoczna jest niemal na każdym kroku. Mówiąc o zmianie, najczęściej mamy na myśli nowe technologie. Ale wokół nas dokonują się jeszcze inne zmiany – bardziej subtelne, które wpływają na naszą zawodową rzeczywistość. Przyjrzyjmy się zmianom w podejściu do uczenia się. Jak w sporcie, teraz ważny jest rezultat, a nie sama wiedza!
Wszyscy pamiętamy kulturę nauczania: głównie na sali szkoleniowej, punktowo, okazjonalnie, skoncentrowaną na dostarczaniu wiedzy i sterowaną przez osoby z zewnątrz – w tym menedżera. Dzisiaj jest inaczej. Dawna kultura nauczania została zastąpiona bardziej skuteczną i przyjemną kulturą uczenia się. Korzystamy z digital learningu, sami wiedząc, czego chcemy się nauczyć. W rozwoju potrzebujemy innych, uczymy się społecznościowo, pracujemy w zespołach. Kluczowy stał się rezultat, a nie sama wiedza.
Bycie formalnym menedżerem to za mało
Wiemy, że istotna jest kultura uczenia się i nowe technologie. Co jeszcze? Kilkanaście, a nawet kilka lat temu rozumienie awansu było związane bezpośrednio ze zmianą stanowiska na wyższe – najlepiej menedżerskie. Awans pionowy kojarzony był z rozwojem, możliwością kierowania zespołem, docenieniem kompetencji i zwiększeniem odpowiedzialności. Jednak i do zarządzania podchodzimy teraz w inny sposób. Struktury w organizacjach takich jak nasza się zmieniają. Okazuje się, że bycie formalnym menedżerem to za mało, żeby mieć wizję, umieć nią zarażać innych, inspirować i pozytywnie wpływać na ludzi. Do tego potrzebne są dodatkowe kompetencje i zachowania. To one cechują prawdziwych liderów.
Leadership – kluczowa kompetenecja
Menedżer to stanowisko, lider zaś to świadomość i podejście do kierowania zespołem. Niezależnie od tego, czy jest to zespół formalny czy nieformalny, duży czy niewielki, projektowy czy stworzony do pracy nad niewielkim zadaniem. W naszym banku menedżerowie mają określone dodatkowe zadania. Opracowują plany sukcesji, zarządzają talentami w kluczowych rolach dla zespołu, oceniają formalnie wyniki pracy. Bycie liderem to pojęcie szersze niż zajmowanie formalnego stanowiska. Od liderów oczekuje się czegoś więcej niż poprawnego zarządzania zespołem. Przywództwo (z ang. leadership) jest kluczową kompetencją przyszłości. Jest także dla ING jedną z sześciu kluczowych sprawności w Big 6.
Big 6 – tego potrzebujemy
Big 6 Capabilities (lub po prostu Big 6) to sześć sprawności, których potrzebujemy, aby skutecznie realizować strategię Think Forward. Każdy z nas może przyczynić się do ich wzmacniania w organizacji. Dlatego są ważne dla wszystkich pracowników Grupy ING na świecie – niezależnie od roli, stanowiska, obszaru biznesowego czy jednostki.
Big 6 – 3 sprawności wyróżniające
Big 6 – 3 sprawności zasadnicze
Co robią liderzy w ING?
- Myślą i działają globalnie.
Nasi liderzy nie tylko widzą szerokie horyzonty. Oni je tworzą. Zawsze, gdy jest to możliwe, współpracują z innymi – w ING i poza nim. Myślą i działają globalnie, zawsze starają się „połączyć kropki”. - Kierują bezpiecznie.
Nasi liderzy kierują zmianą i robią to odpowiedzialnie. Cele mają znaczenie i rolą liderów jest ich osiąganie. Liderzy pamiętają jednak o pytaniu: jaki wpływ będzie to miało na innych i na nasze otoczenie? - Kierują się tym, co nowe.
Świat nie stoi w miejscu, nasi liderzy też nie. Praca lidera może być ciężka. Liderzy mierzą się ze złożonymi informacjami i trudnymi sytuacjami w otoczeniu, które ciągle się zmienia. Ich zadaniem jest dobrze się w nim poruszać, pozostając wiernym naszej wizji i strategii, a także zachęcając innych, żeby podążyli za nami. - Ciągle się zmieniają.
Kiedy jesteś liderem, „poszukiwanie lepszego” nigdy się nie kończy. W każdym wyzwaniu widzą szansę – i odpowiadają na nią bez zwłoki i z energią. Kiedy popełniają błędy, przyznają się do nich, dzielą się nimi i uczą się na nich. - Inspirują i pobudzają do zmiany.
Nasi liderzy inspirują innych do bycia najlepszym. Tworzą pewnych siebie, zmotywowanych współpracowników, którzy są w stanie osiągać własne cele, a także cele ING. Różne perspektywy i doświadczenia są kluczem do sukcesu i to na nich liderzy budują swoje zespoły. - Są liderami dla samych siebie.
Nasi liderzy inspirują innych do bycia najlepszym. Żyją zgodnie z zasadą ciągłego samodoskonalenia się. Dzięki mieszance informacji zwrotnej i własnych refleksji starają się być lepsi i uczyć się na błędach.
Tak stajemy się liderami
Być może nie jest to oczywiste, ale każdy z nas może stać się liderem. Niezależnie od tego, jakie zajmuje stanowisko, w jakim obszarze pracuje i jakie zadania ma przed sobą. Stajemy się liderami, kiedy prowadzimy projekty, realizujemy zadania, współpracujemy i angażujemy osoby ze swojej lub innej jednostki, a nawet spoza organizacji. Powodzenia!
Chcesz dowiedzieć się więcej o Big 6? Chcesz wiedzieć więcej, jak zdobywać nowe kompetencje i jak doskonalić te, które już masz? Szczegóły znajdziesz w intranecie.
Małgorzata Piątek, Centrum Eksperckie – HR
Ten artykuł pochodzi z wydania 5/2021 - przejdź do wydania