Archiwum numerów

    Czwarta edycja Lunchowego kursuhistorii sztukiFundacja Sztuki Polskiej ING

    Po godzinach Autor : Joanna Waśko 2 minuty czytania

    Veronika Hapchenko, demeter, after Ivan Lytovchenko, akryl i tusz na płótnie, 2023

    W lutym ruszamy z kolejną edycją Lunchowego kursu historii sztuki. Podczas 30-minutowych spotkań online co środę o godz. 13 opowiemy Wam o wybranych dziełach i nurtach w sztuce w kontekście ciekawych zjawisk społecznych czy wydarzeń z życia artystów.

    Za punkt wyjścia naszego kursu posłużą nam prace, które niedawno trafiły do kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING. Opowiemy Wam, dlaczego wybrane dzieło, które znacie z biurowych korytarzy, jest wyjątkowe i jak wpisuje się w światową historię sztuki. Już dziś zarezerwujcie w swoich kalendarzach czas na inspirujące spotkania ze sztuką.

    Wykład I

    Podczas pierwszego wykładu (14 lutego) na przykładzie obrazu „Zatoka” Cyryla Polaczka zobaczymy: „Jak artyści i artystki przedstawiają żywioły”. Autor obrazu, który obecnie możecie zobaczyć w biurze fundacji, ma słabość do marynistycznego pejzażu. Nie boi się sięgać po ten dość staroświecki gatunek malarski i umie rozbroić czający się w nim kicz lub banał. Wykład pozwoli nam zrozumieć, jaką formę na przestrzeni wieków przybierały woda, ogień, ziemia i powietrze wyobrażone przez artystów.

    Wykład II

    21 lutego zadamy sobie pytanie: ­„Czy sztuka tworzona w duecie różni się od tej robionej solo?”. Zaprezentujemy tkaninę „Rozpuszczanie” autorstwa dwójki artystów Marty NiedbałPawła Olszczyńskiego, którą od listopada do stycznia mogliście zobaczyć w galerii Podgląd, mieszczącej się w witrynie budynku Plac Unii w Warszawie. Tkanina nie była tworzona symultanicznie, podróżowała kilkukrotnie na trasie Kraków–Warszawa pomiędzy pracowniami artystów. W ich zaciszu doszywali oni kolejne wątki, odpowiadając na twórczość drugiej osoby. Czy praca w takiej formule niweluje granice autorstwa? Jak wpływa ona na jednostkowe ego?

    Wykład III

    28 lutego zastanowimy się: „Czy performans zawsze musi szokować?”. Do odpowiedzi na to pytanie posłużą nam filmy Cezarego Bodzianowskiego, które już w lutym będą miały swoją premierę na „Ekranie” na kładce przy Galerii 1 Piętro. W filmach artysta–performer inscenizuje krótkie, podszyte absurdem historie i sceny, w których sam jest głównym bohaterem. Zobaczymy, jak artysta wchodzi w dialog z miastem, i poznamy je od niecodziennej strony, w sytuacjach pełnych humoru, ale i skłaniających do zastanowienia nad ważnymi zjawiskami.

    Wykład IV

    6 marca współczesne fotografie Marii Lobody staną się punktem wyjścia do rozmowy o melancholii. Jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki renesansowej jest „Melancholia” Albrechta Dürera. Stan ducha określany tym mianem, wyrażający skłonność do zadumy i nostalgiczny smutek, na przestrzeni wieków często przypisywany był artystom. W jaki sposób przedstawiany jest dziś w sztuce?

    Wykład V

    13 marca najnowsze prace Veroniki Hapchenko, drugiej laureatki zeszłorocznej Nagrody Fundacji podczas Warsaw Gallery Weekend, zapoczątkują rozmowę o tym „Czego twórcy szukają w mitach?”. Jakie mity funkcjonują we współczesnym społeczeństwie i jak widzą je artyści? Poznamy historię monumentalnego obrazu „demeter, after Ivan Lytovchenko” i radzieckich mozaik. Zobaczymy, jak i po co sztuka sięga nie tylko do starożytnych mitologii, ale i narracji mitów narodowych.

    Wykład VI

    20 marca czeka nas rozmowa o pracy-fladze „W Ukrainie” Yulii Krivich, która pokaże, jak duży wpływ na rzeczywistość mają małe gesty w sztuce. W 2019 roku artystka zrealizowała happening na Dworcu Zachodnim, końcowym przystanku podróżnych ruszających ze Wschodu do Warszawy, gdzie stanęła z flagą z napisem. Czy jedno artystyczne działanie może wpłynąć na język, którym mówimy?

    Wykład VII

    Tegoroczna edycja kursu zakończy się 27 marca opowieścią o neonowych rzeźbach Zuzy Golińskiej i o wykorzystywaniu w pracach materiałów i pamiątek z miejsc historycznych. Podczas wykładu dowiemy się, jak artyści poprzez zastosowane materiały opowiadają historie o miejscach, które w przeciwnym razie mogą odejść w zapomnienie.

    Zapisz się już dziś!

    Joanna Waśko, koordynatorka projektów Fundacji Sztuki Polskiej ING

    Fundacja Sztuki Polskiej ING

    Fundacja powstała 20 lat temu. Wierzymy, że tworząc dobrą kolekcję, przyczynimy się do promocji artystów i artystek oraz sztuki współczesnej. Chcemy upowszechniać tradycję kolekcjonowania sztuki. Nasza działalność jest finansowana z corocznych darowizn spółek Grupy ING w Polsce.

    Zobacz więcej