Czwarta edycja Lunchowego kursuhistorii sztukiFundacja Sztuki Polskiej ING
Veronika Hapchenko, demeter, after Ivan Lytovchenko, akryl i tusz na płótnie, 2023
W lutym ruszamy z kolejną edycją Lunchowego kursu historii sztuki. Podczas 30-minutowych spotkań online co środę o godz. 13 opowiemy Wam o wybranych dziełach i nurtach w sztuce w kontekście ciekawych zjawisk społecznych czy wydarzeń z życia artystów.
Za punkt wyjścia naszego kursu posłużą nam prace, które niedawno trafiły do kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING. Opowiemy Wam, dlaczego wybrane dzieło, które znacie z biurowych korytarzy, jest wyjątkowe i jak wpisuje się w światową historię sztuki. Już dziś zarezerwujcie w swoich kalendarzach czas na inspirujące spotkania ze sztuką.
Wykład I
Podczas pierwszego wykładu (14 lutego) na przykładzie obrazu „Zatoka” Cyryla Polaczka zobaczymy: „Jak artyści i artystki przedstawiają żywioły”. Autor obrazu, który obecnie możecie zobaczyć w biurze fundacji, ma słabość do marynistycznego pejzażu. Nie boi się sięgać po ten dość staroświecki gatunek malarski i umie rozbroić czający się w nim kicz lub banał. Wykład pozwoli nam zrozumieć, jaką formę na przestrzeni wieków przybierały woda, ogień, ziemia i powietrze wyobrażone przez artystów.
Wykład II
21 lutego zadamy sobie pytanie: „Czy sztuka tworzona w duecie różni się od tej robionej solo?”. Zaprezentujemy tkaninę „Rozpuszczanie” autorstwa dwójki artystów Marty Niedbał i Pawła Olszczyńskiego, którą od listopada do stycznia mogliście zobaczyć w galerii Podgląd, mieszczącej się w witrynie budynku Plac Unii w Warszawie. Tkanina nie była tworzona symultanicznie, podróżowała kilkukrotnie na trasie Kraków–Warszawa pomiędzy pracowniami artystów. W ich zaciszu doszywali oni kolejne wątki, odpowiadając na twórczość drugiej osoby. Czy praca w takiej formule niweluje granice autorstwa? Jak wpływa ona na jednostkowe ego?
Wykład III
28 lutego zastanowimy się: „Czy performans zawsze musi szokować?”. Do odpowiedzi na to pytanie posłużą nam filmy Cezarego Bodzianowskiego, które już w lutym będą miały swoją premierę na „Ekranie” na kładce przy Galerii 1 Piętro. W filmach artysta–performer inscenizuje krótkie, podszyte absurdem historie i sceny, w których sam jest głównym bohaterem. Zobaczymy, jak artysta wchodzi w dialog z miastem, i poznamy je od niecodziennej strony, w sytuacjach pełnych humoru, ale i skłaniających do zastanowienia nad ważnymi zjawiskami.
Wykład IV
6 marca współczesne fotografie Marii Lobody staną się punktem wyjścia do rozmowy o melancholii. Jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki renesansowej jest „Melancholia” Albrechta Dürera. Stan ducha określany tym mianem, wyrażający skłonność do zadumy i nostalgiczny smutek, na przestrzeni wieków często przypisywany był artystom. W jaki sposób przedstawiany jest dziś w sztuce?
Wykład V
13 marca najnowsze prace Veroniki Hapchenko, drugiej laureatki zeszłorocznej Nagrody Fundacji podczas Warsaw Gallery Weekend, zapoczątkują rozmowę o tym „Czego twórcy szukają w mitach?”. Jakie mity funkcjonują we współczesnym społeczeństwie i jak widzą je artyści? Poznamy historię monumentalnego obrazu „demeter, after Ivan Lytovchenko” i radzieckich mozaik. Zobaczymy, jak i po co sztuka sięga nie tylko do starożytnych mitologii, ale i narracji mitów narodowych.
Wykład VI
20 marca czeka nas rozmowa o pracy-fladze „W Ukrainie” Yulii Krivich, która pokaże, jak duży wpływ na rzeczywistość mają małe gesty w sztuce. W 2019 roku artystka zrealizowała happening na Dworcu Zachodnim, końcowym przystanku podróżnych ruszających ze Wschodu do Warszawy, gdzie stanęła z flagą z napisem. Czy jedno artystyczne działanie może wpłynąć na język, którym mówimy?
Wykład VII
Tegoroczna edycja kursu zakończy się 27 marca opowieścią o neonowych rzeźbach Zuzy Golińskiej i o wykorzystywaniu w pracach materiałów i pamiątek z miejsc historycznych. Podczas wykładu dowiemy się, jak artyści poprzez zastosowane materiały opowiadają historie o miejscach, które w przeciwnym razie mogą odejść w zapomnienie.
Joanna Waśko, koordynatorka projektów Fundacji Sztuki Polskiej ING
Fundacja Sztuki Polskiej ING
Fundacja powstała 20 lat temu. Wierzymy, że tworząc dobrą kolekcję, przyczynimy się do promocji artystów i artystek oraz sztuki współczesnej. Chcemy upowszechniać tradycję kolekcjonowania sztuki. Nasza działalność jest finansowana z corocznych darowizn spółek Grupy ING w Polsce.