Jak inaczej spojrzećna swój rozwójSiła JumpINGu
Podczas dyskusji w gronie liderów Pionu Klienta Detalicznego zadaliśmy sobie pytanie: Jak znaleźć czas na rozwój w pogoni za backlogiem, bieżącą pracą i jak się uczyć efektywnie? Odpowiedź znaleźliśmy w podejściu identycznym do tego, które stosujemy w budowaniu naszych produktów – zwinnie. I tak narodził się JumpING, czyli metoda rozwoju, która angażuje, zaskakuje, cieszy i szybko przynosi efekty.
Zaczęliśmy się zastanawiać, jakich umiejętności, wiedzy, zachowań potrzebujemy, aby być w zgodzie z aktualnymi trendami na rynku pracy. Zdajemy sobie sprawę, że otoczenie zmienia się tak szybko, że to, co potrafisz dziś, w perspektywie 4-5 lat będzie w 30 proc. nieaktualne. To daje do myślenia. Zauważaliśmy też istotną zmianę w podejściu do samego uczenia się. Przestajemy myśleć o rozwoju jako o czymś okazjonalnym i w oderwaniu od codziennych zadań na rzecz doceniania i zauważania wszystkich tych momentów, w których możemy się nauczyć czegoś nowego. I tak wyodrębniliśmy sześć kluczowych kompetencji.
6 kluczowych kompetencji Delivery
Co daje nam JumpING?
Tomasz Siwek, Tribe Lead Customer Interaction: Stawiamy na eksperymentowanie, dajemy także przyzwolenie na niepowodzenia. Najlepsze efekty daje takie poznawanie nowych umiejętności, które możemy od razu zastosować, zobaczyć, co działa, a co nie. Co ważne, rozwijamy się razem z ludźmi, z którymi na co dzień współpracujemy – takie podejście łączy i buduje wspólnotowe doświadczenie rozwojowe (cytat za: „Poland's Best Employers – ING razem w przyszłość”, FORBES, 28.04.2022, str. 135).
Andrzej Sowa, Tribe Lead Kredyty i Ubezpieczenia: Dajemy pracownikom przestrzeń na realizację zadań w połączeniu ze wzmocnieniem obecnych i rozwojem nowych kompetencji – zarówno w zadaniach innowacyjnych, jak i powtarzalnych. Nie sprowadza się to wyłącznie do szkolenia, lecz pozwala realizować zadania i rozwijać kompetencje, które przydają się w praktyce. JumpING motywuje i daje satysfakcję pracownikom, którzy w ten sposób się rozwijają. Przynosi też wymierną korzyść firmie, w której nad innowacyjnymi rozwiązaniami pracują osoby wzmacniające odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie (cytat za: „Poland's Best Employers – ING razem w przyszłość”, FORBES, 28.04.2022, str. 135).
JumpING nie sprowadza się wyłącznie do szkolenia, lecz pozwala realizować zadania i rozwijać kompetencje, które przydają się w praktyce.
Dorota Bogowicz, Lead Centrum Eksperckie Learning & Development HR: Obecnie w naszym banku dużo rozmawiamy o wpływie efektywnego uczenia się na szybkość reakcji pracowników na zachodzące zmiany, na lojalność klientów i na efekty biznesowe. Dzięki takim narzędziom, jak nowa platforma My Learning czy zaangażowanie liderów w proces planowania rozwoju pracowników w Indywidualnych Planach Rozwoju, coraz więcej ludzi wie i rozumie, że rozwój jest w ich rękach, że odpowiedzialność za kolejny krok w karierze jest po ich stronie. Jednak wciąż szukają metody, jak to zrobić, jak osiągać rezultaty w optymalny sposób. JumpING jest odpowiedzią – to metoda dopasowana do indywidualnego tempa pracy, aktualnych oczekiwań, potrzeb.
JumpING? To działa!
Siła tej metody polega na tym, że jest ściśle skorelowana z codzienną pracą. Z punktu widzenia efektywności uczenia się JumpING bazuje na doświadczeniu, eksperymentowaniu, autorefleksji – integruje te wszystkie elementy w kompletny cykl uczenia się. Dlatego działa i przynosi rezultaty.
Katarzyna Stawecka, Tribe Lead Digital Transformation: Świadomie, z pomocą koleżanek i kolegów, rozwijamy nasze kompetencje przy okazji wykonywania codziennych zadań – wciąż lepiej i lepiej godząc się na porażki i mając odwagę próbować kolejny raz. A warto – badania mówią, że wielu współczesnych uczniów szkół podstawowych będzie wykonywało w przyszłości zawody, które dziś jeszcze nie istnieją. Myślę, że nie dotyczy to tylko uczniów. Zawsze uważałam, że bodźcem do rozwoju są nowe wyzwania lub nowy sposób myślenia o nich. W JumpING ten sposób rozwoju jest po prostu wpisany.
Mariusz Kandzia, Senior Specialist, Customer Journey Universal, Tribe – Kredyty i Ubezpieczenia: Osobiście tego doświadczyłem. Wykonując codzienne zadania i myśląc przez pryzmat wybranej kompetencji, wyrobiłem w sobie nawyk myślenia ukierunkowanego na jej doskonalenie. Dużą wartością jest dla mnie dzielenie się swoimi doświadczeniami i wymiana spostrzeżeń w trakcie ceremonii. Niejednokrotnie te spotkania inspirowały mnie do robienia tego samego, ale w nowy sposób lub poszukiwania innych rozwiązań. Polecam JumpING, ponieważ przy niewielkim nakładzie czasu możesz świadomie rozwijać się w wybranym przez siebie kierunku. Musisz jednak wiedzieć, że ten styl myślenia pozostanie już z tobą na zawsze!
Ta metoda daje wolność…
A jednocześnie ma potencjał cementowania zespołów wokół wspólnych celów. Po pierwsze, wybieramy nie tylko wyzwania w pracy, na których bazie chcemy się rozwijać, ale przede wszystkim sposób pracy rozwojowej nad tymi wyzwaniami. Po drugie, JumpING jest realizowany w formule społecznego uczenia się (social learning), przez którą rozumiemy nieformalne uczenie się w trakcie codziennych interakcji z innymi.
Lech Kaczmarczyk, Senior Expert, Talent & Learning z Center of Expertise – HR: Kiedy wybieram kompetencję JumpINGową, to ode mnie zależy, czy do danego zadania wykorzystam narzędzia budujące moją zdolność do zwinnego komunikowania się, samosterowność lub pracę nad moim poczuciem niepewności w trudnych sytuacjach. Ten sposób uczenia się polega na eksperymentowaniu z innymi w formie obserwacji, dialogu, naśladowaniu, otrzymywaniu bezpośrednich instrukcji, dzieleniu się wiedzą, otrzymywaniu i udzielaniu informacji zwrotnej, które zachodzą razem w porządku określonym dynamiką pracy. Dzięki temu nie zostaję sam w JumpINGu, gdyż staje się on częścią mojej codziennej pracy.
Co daje udział w pilotażu tej metody pracy?
Małgorzata Bednarowicz, Senior Specialist, Customer Journey Universal z Centrum Eksperckie Doświadczeń Klientów: Udział w pilotażu pozwolił mi na rozwijanie kompetencji przy okazji wykonywania swoich codziennych zadań. Eksperymentowanie oraz ciągła chęć uczenia się i odkrywania są tutaj dla mnie kluczowe – warto podejmować ryzyko. Istotne jest to, że mogę podejmować działania przy pełnej akceptacji ze strony przełożonych i zespołu. Najlepszym sposobem uczenia się czegoś jest tego doświadczanie.
Anna Czuchaj, Expert Feature Engineer, Departament Aplikacji Detalicznych: To nie tylko metoda pracy, lecz także zmiana sposobu myślenia. Podstawą jest uświadomienie sobie potrzeby samorozwoju i chęć zmiany oraz samodyscyplina w działaniu. JumpING daje możliwość korzystania z doświadczenia i wsparcia innych osób w zespole i poza nim. To także czas poświęcony na zespołowe dzielenie się tym, co jest dla mnie ważne w kontekście samorozwoju, możliwość rozwijania kluczowych kompetencji podczas realizacji zaplanowanych zadań.
To nie tylko metoda pracy, lecz także zmiana sposobu myślenia.
Marcin Zając, Senior Specialist, Customer Journey Universal, Tribe – Kredyty i Ubezpieczenia: Dla mnie program to styl pracy, który ściśle łączy się z osobistym rozwojem. Udział w pilotażu dopinguje mnie do tego, aby myśleć o rozwoju konkretnej kompetencji podczas codziennej pracy. Reasumując – realizuję bieżące zadania i równocześnie rozwijam wybraną kompetencję. Dużą zaletą programu jest to, że może w nim brać udział cały zespół – to daje możliwość wspólnej rozmowy o rozwoju wybranej kompetencji, czerpania pomysłów i uwag od innych osób.
Maciej Wyszogrodzki, Senior Specialist, Customer Journey Universal, Centre of Expertise Doświadczeń Klientów: Odkąd biorę udział w tej inicjatywie, patrzę bardziej świadomie na rozwój wybranej przeze mnie kompetencji. Dużo daje mi feedback od Buddy’ego. Dzięki temu zwracam uwagę na więcej detali związanych z kompetencją, nad którą pracuję – u siebie, ale także u innych. Na tej podstawie wyciągam wnioski i staram się pewne rzeczy wdrażać, a inne eliminować.
Jeśli JumpINGujesz zespołowo – tym lepiej! Zawsze masz, z kim zrobić burzę mózgów lub dopytać o informację zwrotną. Warto spróbować!
Martyna Siwy, Scrum Master z Tribe’u Customer Interaction: To gotowe, bardzo elastyczne rozwiązanie, które każdy z nas może dopasować do swoich potrzeb. Nie musimy się już zastanawiać, co będziemy w sobie rozwijać, decydujemy tylko o tym, jak to zrobimy, a możliwości mamy nieskończenie wiele! W razie wątpliwości mamy dostęp do mnóstwa materiałów pomocowych i podpowiedzi. Jeśli JumpINGujesz zespołowo – tym lepiej! Zawsze masz, z kim zrobić burzę mózgów lub dopytać o informację zwrotną. Warto spróbować!
Iwona Piętko, Customer Journey, Senior Specialist, Tribe Bankowość Codzienna: Najtrudniejszy był etap autorefleksji i wyboru kompetencji do rozwoju. W naszym squadzie do udziału w JumpINGu zgłosiło się pięć osób. Dobrym podejściem w analizie kompetencji okazała się dyskusja i wspólny wybór obszaru do pracy (każdy wypowiada się o drugiej osobie). O JumpINGu mówimy podczas codziennych Daily, wskazując, które zadanie koreluje z rozwojem danej kompetencji. Mamy też cykliczne spotkania tylko w gronie tych pięciu osób, aby dzielić się doświadczeniami.
Najbardziej zaskoczyło mnie to, jak bardzo jest to proste! Kompetencje, które wybrali leadzi, są opisane w jasny i przyjazny sposób.
Agata Górka-Cupiał, Senior Expert – Customer Journey, Tribe Customer Interactions: Najbardziej zaskoczyło mnie to, jak bardzo jest to proste! Kompetencje, które wybrali leadzi, są opisane w jasny i przyjazny sposób, w materiale jest sporo podpowiedzi, od czego zacząć, a dla kontrastu znajdziemy antyprzykłady. Rozmawiamy o JumpINGu w zespole – o wątpliwościach, wyzwaniach, ale też o sukcesach, które udało nam się osiągnąć. Inaczej niż dotychczas planuję mój czas na rozwój, bo to już nie są dwa dni szkolenia, ale na przykład 30 min rano przed Daily na przeczytanie artykułu, odsłuchanie podcastu, który polecił mi mój Buddy.
Czy JumpING z nami pozostanie?
– Wierzę, że docelowo ta metoda pracy z rozwojem na stałe zagości w naszych zespołach – mówi Marcin Giżycki, wiceprezes zarządu banku. – Efekty pilotażu w obszarze Delivery są obiecujące. Metoda jest bardzo prosta – zadajesz sobie pytanie: Czego to zadanie mnie nauczy/nauczyło? – wyciągasz wnioski i wdrażasz. Całość dopełnia możliwość rozmowy z zespołem podczas ceremonii o tym, co możesz usprawnić, a co robisz dobrze. Masz też do dyspozycji wiedzę koleżanek i kolegów – wystarczy po nią sięgnąć. Rozwój opierasz na wytypowanych przez Tribe Leadów sześciu kluczowych kompetencjach.
I podkreśla: – Warto dodać, że te kompetencje mogą się zmieniać – za rok, dwa to może być całkowicie inny zestaw umiejętności, których potrzebujemy jako zespół i organizacja. Siłą tej metody jest to, że budując indywidualną siłę – budujesz siłę całego zespołu, a na to w ING mocno stawiamy. Trzymam kciuki za pełne wdrożenie JumpINGu, a tym, którzy obecnie tę metodę testują, dziękuję i życzę wytrwałości w eksperymentowaniu.
Siłą JumpINGu jest to, że budując indywidualną siłę – budujesz siłę całego zespołu!
Ewelina Gawłowska, Business Partnering Expert Team