Archiwum numerów

    Dzisiaj zagramyw INGameGry jako źródło edukacji

    Między nami Autor : Honorata Bołoz 5 minut czytania

    To fantastyczne, jak wielką karierę zrobiła gra! Nie ma chyba osoby, która przynajmniej raz w życiu nie brała udziału w jakiejś grze. Czy warto pielęgnować w sobie pasję do gry? Jeszcze jak! Bo gry są nie tylko rozrywką, lecz także rozwijają zdolności poznawcze. I to niezależnie od wieku, w którym zaczynamy grać.

    Gry mają tę wyjątkową właściwość, że łączą ludzi – w grupy, społeczności, które często spotykają się właśnie po to, aby wymieniać się grami, doświadczeniami z grania czy wreszcie rywalizować ze sobą, bo przecież stawką jest zwycięstwo. Ale jak się okazuje, gry nie tylko zaspokajają nasze ambicje bycia w czymś najlepszym. Ich niekwestionowanym walorem jest edukacja.

    Warto grać, bo gry: 

    • Angażują
      Prócz zapewniania dużych emocji oraz możliwości budowania sieci kontaktów gry angażują. Pozwalają oderwać się od codzienności. Pobudzają także kreatywność, logiczne myślenie, wyciąganie wniosków i inne umiejętności, które są nam niezbędne w codziennym życiu i aktywności zawodowej. Dodatkowym atutem wielu gier, zwłaszcza internetowych, jest to, że grać można samemu lub z innymi graczami z całego świata w dowolnym czasie i miejscu.
    • Uczą
      Dzięki grom możemy uczyć się nowych umiejętności, a nawet postaw. Okazuje się, że 30 minut dziennie gry na komputerze przez dwa miesiące rozwija istotę szarą w mózgu, głównie w rejonach, które odpowiadają za pamięć i strategiczne myślenie.
    • Rozwijają zdolności poznawcze
      Kiedy gramy, wydziela się dopamina, która ułatwia koncentrację, wspomaga powstawanie nowych połączeń neuronalnych. Te połączenia i synapsy są naturalną, fizyczną bazą, dzięki której ludzie mogą się uczyć. Gry w odpowiedniej dawce rozwijają zdolności poznawcze niezależnie od wieku!

    Co mają gry do kompetencji

    W dążeniu do bycia konkurencyjnym na rynku, zarówno dla organizacji, jak i każdej indywidualnej osoby, ważne jest, aby inwestować w wiedzę i umiejętności. Dzisiaj już wszyscy dobrze wiemy, że uczenie się i rozwój to jedne z kluczowych umiejętności – to dzięki nim możemy zdobywać nowe kompetencje i realizować zawodowe cele.

     

    Kluczowe kompetencje 2025 roku według World Economic Forum: 

    1. Rozwiązywanie problemów

    • Analityczne myślenie i innowacje
    • Rozwiązywanie złożonych problemów
    • Krytyczne myślenie i analiza
    • Kreatywność, oryginalność, inicjatywa
    • Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie

     

    2. Zarządzanie sobą

    • Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
    • Rezyliencja, odporność na stres, elastyczność

     

    3. Umiejętności społeczne

    • Przywództwo i wpływ społeczny

     

    4. Obsługa i rozwój technologii

    • Wykorzystanie, kontrola i monitoring technologii
    • Projektowanie i programowanie technologii

    Źródło: https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/j sytuacji?

    Grać czy uczyć się? 

    Dzisiaj już wiemy i mamy dowody na to, że nie musimy wybierać. Okazuje się, że gry spełnią także ambitne cele edukacyjne i poznawcze – mogą być bardzo efektywnym sposobem uczenia się, którego potrzebujemy: 

    • dają możliwość odwoływania się do doświadczenia;
    • dają wpływ na przebieg (uczenia się);
    • są skuteczne; 
    • dają przestrzeń do popełniania błędów „bez oceniania";
    • angażują i są ciekawe; 
    • nie odrywają od pracy na całe godziny, a nawet dni;
    • pozwalają uczyć się w dowolnym momencie – nawet podczas pracy;
    • pozwalają wchodzić w wirtualny świat i uczyć się ad hoc;
    • pomagają utożsamiać się z celami.

    Z INGame będziesz się rozwijać

    Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie mechanizmów gry do celów edukacyjnych także w naszym banku. Dzięki INGame poznacie efektywne strategie rozwojowe oparte na najnowszej wiedzy z dziedziny neuronauki oraz strategie budowania nawyków uczenia się.
    INGame to gra, która pozwala uczyć się etapowo. Buduje samoświadomość, która dotyczy między innymi sposobów działania, preferencji i predyspozycji. Sprawia, że gracz angażuje się, bo jest to coś innego, interesującego, coś, co przyciąga uwagę. INGame określa cel, do którego dąży gracz. A to uruchamia autorefleksję, doświadczanie i wyciąganie wniosków.

    Już dzisiaj dołączcie do INGame, która uczy, jak się rozwijać. Szczegóły o grze INGame znajdziecie w intranecie na społeczności w Yammer.

    Honorata Bołoz, Centrum Eksperckie – HR