Dzisiaj zagramyw INGameGry jako źródło edukacji
To fantastyczne, jak wielką karierę zrobiła gra! Nie ma chyba osoby, która przynajmniej raz w życiu nie brała udziału w jakiejś grze. Czy warto pielęgnować w sobie pasję do gry? Jeszcze jak! Bo gry są nie tylko rozrywką, lecz także rozwijają zdolności poznawcze. I to niezależnie od wieku, w którym zaczynamy grać.
Gry mają tę wyjątkową właściwość, że łączą ludzi – w grupy, społeczności, które często spotykają się właśnie po to, aby wymieniać się grami, doświadczeniami z grania czy wreszcie rywalizować ze sobą, bo przecież stawką jest zwycięstwo. Ale jak się okazuje, gry nie tylko zaspokajają nasze ambicje bycia w czymś najlepszym. Ich niekwestionowanym walorem jest edukacja.
Warto grać, bo gry:
- Angażują
Prócz zapewniania dużych emocji oraz możliwości budowania sieci kontaktów gry angażują. Pozwalają oderwać się od codzienności. Pobudzają także kreatywność, logiczne myślenie, wyciąganie wniosków i inne umiejętności, które są nam niezbędne w codziennym życiu i aktywności zawodowej. Dodatkowym atutem wielu gier, zwłaszcza internetowych, jest to, że grać można samemu lub z innymi graczami z całego świata w dowolnym czasie i miejscu. - Uczą
Dzięki grom możemy uczyć się nowych umiejętności, a nawet postaw. Okazuje się, że 30 minut dziennie gry na komputerze przez dwa miesiące rozwija istotę szarą w mózgu, głównie w rejonach, które odpowiadają za pamięć i strategiczne myślenie. - Rozwijają zdolności poznawcze
Kiedy gramy, wydziela się dopamina, która ułatwia koncentrację, wspomaga powstawanie nowych połączeń neuronalnych. Te połączenia i synapsy są naturalną, fizyczną bazą, dzięki której ludzie mogą się uczyć. Gry w odpowiedniej dawce rozwijają zdolności poznawcze niezależnie od wieku!
Co mają gry do kompetencji
W dążeniu do bycia konkurencyjnym na rynku, zarówno dla organizacji, jak i każdej indywidualnej osoby, ważne jest, aby inwestować w wiedzę i umiejętności. Dzisiaj już wszyscy dobrze wiemy, że uczenie się i rozwój to jedne z kluczowych umiejętności – to dzięki nim możemy zdobywać nowe kompetencje i realizować zawodowe cele.
Kluczowe kompetencje 2025 roku według World Economic Forum:
1. Rozwiązywanie problemów
- Analityczne myślenie i innowacje
- Rozwiązywanie złożonych problemów
- Krytyczne myślenie i analiza
- Kreatywność, oryginalność, inicjatywa
- Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie
2. Zarządzanie sobą
- Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
- Rezyliencja, odporność na stres, elastyczność
3. Umiejętności społeczne
- Przywództwo i wpływ społeczny
4. Obsługa i rozwój technologii
- Wykorzystanie, kontrola i monitoring technologii
- Projektowanie i programowanie technologii
Grać czy uczyć się?
Dzisiaj już wiemy i mamy dowody na to, że nie musimy wybierać. Okazuje się, że gry spełnią także ambitne cele edukacyjne i poznawcze – mogą być bardzo efektywnym sposobem uczenia się, którego potrzebujemy:
- dają możliwość odwoływania się do doświadczenia;
- dają wpływ na przebieg (uczenia się);
- są skuteczne;
- dają przestrzeń do popełniania błędów „bez oceniania";
- angażują i są ciekawe;
- nie odrywają od pracy na całe godziny, a nawet dni;
- pozwalają uczyć się w dowolnym momencie – nawet podczas pracy;
- pozwalają wchodzić w wirtualny świat i uczyć się ad hoc;
- pomagają utożsamiać się z celami.
Z INGame będziesz się rozwijać
Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie mechanizmów gry do celów edukacyjnych także w naszym banku. Dzięki INGame poznacie efektywne strategie rozwojowe oparte na najnowszej wiedzy z dziedziny neuronauki oraz strategie budowania nawyków uczenia się.
INGame to gra, która pozwala uczyć się etapowo. Buduje samoświadomość, która dotyczy między innymi sposobów działania, preferencji i predyspozycji. Sprawia, że gracz angażuje się, bo jest to coś innego, interesującego, coś, co przyciąga uwagę. INGame określa cel, do którego dąży gracz. A to uruchamia autorefleksję, doświadczanie i wyciąganie wniosków.
Już dzisiaj dołączcie do INGame, która uczy, jak się rozwijać. Szczegóły o grze INGame znajdziecie w intranecie na społeczności w Yammer.
Honorata Bołoz, Centrum Eksperckie – HR