Biznesdla klimatuRaport ING i EY
Prawie 57% firm na świecie uważa, że pandemia przyspieszyła realizację celów środowiskowych w firmie. To nie jest już tylko chwilowa moda, lecz długofalowy trend, który ma swój konkretny wymiar kapitałowy. Instytucje finansowe i rosnące oczekiwania społeczne są głównym katalizatorem zmian – wynika z najnowszego raportu ING i EY.
Zrównoważony rozwój coraz mocniej wpisuje się w budowanie wartości firmy, zwłaszcza w dłuższym terminie. Trend ten nasilił się w ostatnich miesiącach, a większość firm (57% w skali globalnej) zwiększyła ambicje swoich celów środowiskowych. Taki jest główny wniosek z badania ankietowego ING, przeprowadzonego wiosną 2021 roku wśród 400 korporacji z USA, Europy i Azji – jest to także jeden z głównych wniosków najnowszego raportu EY i ING Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów. Raport dostępny jest tutaj.
Opłaca się być zielonym
Firmy ignorujące odpowiedzialność społeczną i środowiskową mogą być narażone na kary nakładane przez organy regulacyjne i odrzucane przez konsumentów poszukujących marek, które spełniają standardy zrównoważonego rozwoju (pisaliśmy o tym w BAŚCE nr 4/2021: w artykule o Deklaracji Ekologicznej i wywiadzie z wiceprezes Joanną Erdman „Suma małych kroków nas wszystkich”).
Jesteś zielony, płacisz mniej
Transformacja w kierunku niskoemisyjnym czy zeroemisyjnym jest kosztowna, ale przedsiębiorstwa, które jej nie dokonają, będą miały istotne problemy z pozyskaniem kapitału oraz rozwojem. Banki, widząc potencjał w nadchodzących zmianach, chętnie odgrywają rolę partnera biznesowego w procesie transformacji kredytobiorców w kierunku niskoemisyjnym czy zeroemisyjnym. Rozszerzają ofertę produktową, która ma zachęcić klientów do przestawiania biznesu na odpowiedzialny społecznie i środowiskowo. Instytucje finansujące coraz częściej odmawiają kredytowania nieekologicznych przedsięwzięć, takich jak na przykład węglowe bloki energetyczne. Na rynku zaczynają pojawiać się produkty finansowe oparte na scoringu ESG – umożliwiające obniżkę marży dla firmy przy wdrażaniu zmian w obszarze zrównoważonego rozwoju. Mechanizm jest prosty: jesteś zielony, płacisz mniej.
Zmiany już widać w podejściu banków
– Należy się spodziewać, że finansowanie zrównoważonego rozwoju stanie się znaczącym elementem działalności banków w Polsce na przestrzeni najbliższych lat. Zmiany najbardziej widać w podejściu banków do udzielania kredytów dla przedsiębiorstw opartych na węglu. ING już w 2017 roku jako pierwszy w polskim sektorze bankowym zakomunikował wycofanie się z finansowania aktywów węglowych do 2025 roku. Jednocześnie dziś banki są nie tylko źródłem wsparcia finansowego, lecz także źródłem wiedzy, najlepszych praktyk, innowatorskich rozwiązań w takich obszarach, jak np. zrównoważony rozwój. Najnowszy raport jest doskonałym przykładem dzielenia się wiedzą z klientami i rynkiem – mówi Michał H. Mrożek, wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego.
Ubezpieczyciele, chcąc obniżyć ryzyko, już zaczęli wycofywać ze swoich portfeli aktywa, które mają niski rating ESG. Firmy, które nie biorą czynników zrównoważonego rozwoju pod uwagę, będą stopniowo narażone na coraz droższe polisy, a co za tym idzie – zmniejszającą się rentowność.
Zielone inwestycje portfelowe
Do grona zwolenników zielonych inwestycji dołączają również inwestorzy instytucjonalni, którzy poprzez inwestycje portfelowe mają kluczowe znaczenie dla światowej gospodarki. Zaledwie 36% inwestorów instytucjonalnych badanych przez EY spodziewa się, że w perspektywie najbliższych trzech lat będzie polegać na tradycyjnym inwestowaniu, nieuwzględniającym wpływu czynników ESG – wynika z badania 2021 EY Global Wealth Research Report. Według tego badania w skali globalnej ponad trzy czwarte zamożnych klientów ma cele inwestycyjne związane ze zrównoważonym rozwojem. Ponad 40% ankietowanych inwestorów instytucjonalnych twierdzi, że systematycznie korzysta z informacji niefinansowych przy podejmowaniu decyzji.
Klienci i pracownicy mierzą ślad węglowy
Konsumenci już mierzą swój ślad węglowy i są kolejną grupą interesariuszy, która wymusza na firmach wdrażanie czynników zrównoważonego rozwoju. Z badania EY Future Consumer Index wynika, że 60% konsumentów w Polsce i 69% konsumentów na świecie uważa, że uznane marki mają obowiązek wprowadzenia zmian w zakresie ESG.
Zmiana pokoleniowa
Coraz więcej firm przyjmuje zrównoważony rozwój jako fundament strategii korporacyjnej nie tylko ze względu na potencjał biznesowy, ale także dlatego, że pracownicy poszukują pracy, która jest zgodna z ich przekonaniami. Wraz ze zmianą pokoleniową rosną oczekiwania pracowników obejmujące relacje w miejscu pracy, kulturę organizacyjną czy zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi.
To się opłaca
Tak podsumowują autorzy raportu. Firmy, które stworzyły zrównoważone łańcuchy dostaw, mogą odnotować wzrost przychodów nawet o 20% w porównaniu z firmami, które nie wdrożyły podobnych rozwiązań, a koszty związane z funkcjonowaniem łańcucha dostaw mogą obniżyć o 16% – wynika z badania Światowego Forum Ekonomicznego. Coraz częściej korporacje wybierają nie tylko dostawców uwzględniających czynniki ESG, lecz także wymagają tego od poddostawców – przypominają autorzy raportu EY i ING.
Do końca 2023 roku przeznaczymy 4,5 mld zł w obszarze korporacyjnym na finansowanie OZE oraz projektów przyjaznych środowisku.
wiceprezes Michał Mrożek
Istotne elementy naszej strategii
– Ochrona środowiska naturalnego i zrównoważony rozwój to istotne elementy naszej długoterminowej strategii. Podejmujemy inicjatywy na rzecz tworzenia i oferowania nowych produktów, wspierania przedsięwzięć neutralnych dla klimatu i kształtowania świadomości proekologicznej wśród klientów. Od kilku lat sukcesywnie zwiększamy nasze zaangażowanie w finansowanie projektów opartych na zielonej energii. Zgodnie z naszą niedawno ogłoszoną deklaracją ekologiczną do końca 2023 roku przeznaczymy 4,5 mld zł w obszarze korporacyjnym na finansowanie OZE oraz projektów przyjaznych środowisku – podkreśla wiceprezes Michał H. Mrożek.
Redakcja na podstawie informacji prasowej