Archiwum numerów

    Tworzycie nową ofertę? Poradźcie się ZOŚKI!Zasady Oceny Komunikatów Środowiskowych

    Między nami Autor : Anna Głowacka 2 minuty czytania

    Zasady Oceny Komunikatów Środowiskowych, czyli ZOŚKA, to autorski dokument ING. Znajdziecie w nim praktyczne rady i przykłady, jak pisać i czego unikać, aby nie narazić się na zarzuty greenwashingu. ZOŚKA pozwala skutecznie uniknąć tego ryzyka, dlatego warto ją poznać.  

    Czy greenwashing może dotyczyć organizacji takiej jak nasz bank? Oczywiście. Greenwashing to zjawisko, które polega na wywoływaniu u klientów wrażenia, że produkt czy usługa są ekologiczne, choć nie jest to zgodne z prawdą. Każdy podmiot gospodarczy, kiedy tworzy komunikację na temat swojego produktu lub działalności, powinien brać za nią odpowiedzialność – także w sferze języka, jakim się posługuje. Klienci, czytając komunikaty, zakładają, że twierdzenia w nich zawarte są prawdziwe.

    Czy Wasz komunikat ma rzetelne podstawy?

    Przekazując informacje klientom, tworząc opisy produktów czy inne komunikaty, należy zadać sobie pytanie: na czym opieram pewność, że dane twierdzenie lub tekst są oparte na rzetelnych danych? Samo wewnętrzne przekonanie autora, że tak jest, nie wystarczy. Wymagane są twarde dowody. W jaki sposób zweryfikować poprawność naszego twierdzenia? Z pomocą przychodzi ZOŚKA. Z zasadami zawartymi w tym dokumencie należy się zapoznać już na etapie tworzenia produktu. Jeśli planujesz stworzyć ofertę, która będzie reklamowana, zastanów się wcześniej, czy taki komunikat będzie możliwy do przekazania.

    Każdy podmiot gospodarczy, kiedy tworzy komunikację na temat swojego produktu lub działalności, powinien brać za nią odpowiedzialność – także w sferze języka, jakim się posługuje.

    W ING stawiamy na wartości. Wspieramy się i promujemy dobre nawyki. Ważne jest też dla nas wspieranie postaw prośrodowiskowych. Chcemy mówić o naszych zasadach. Chcemy móc z dumą powiedzieć, że pracujemy w organizacji, która ceni wartości, a nie tylko koncentruje się na wyniku finansowym. Dlatego już na etapie tworzenia nowej oferty warto rzetelnie informować klientów i stosować Zasady Oceny Komunikatów Środowiskowych (ZOŚKA).

    Już na etapie tworzenia nowej oferty warto rzetelnie informować klientów i stosować Zasady Oceny Komunikatów Środowiskowych (ZOŚKA).

    Czy zawsze jest potrzebny komunikat środowiskowy? 

    Niedługo wejdzie w życie dyrektywa unijna green claims w sprawie oświadczeń środowiskowych (Green Claims Directive). Dyrektywa stanowi akt prawny z obszaru ESG (ang. Environmental, Social, and Governance). Jest to kolejny duży krok w kierunku ograniczenia zjawiska greenwashingu. Wprowadzi ona obostrzone zasady oceny prawdziwości, czy za komunikatami wskazującymi na realizowanie celu środowiskowego stoją dowody potwierdzające ten korzystny wpływ. W ING już kształtujemy kulturę tworzenia komunikacji, starając się zwracać uwagę nie tylko na tę skierowaną do klientów, ale także tę do pracowników.

    Im więcej mówimy o ryzyku greenwashingu, tym częściej spotykamy się ze zjawiskiem greenhushingu, czyli unikania formułowania jakichkolwiek komunikatów nawiązujących do postaw ekologicznych czy działań prośrodowiskowych. Zasady oceny nie są proste. Wymagają niuansowania poszczególnych kategorii komunikatów. Nie unikajmy jednak stosowania ekologicznych twierdzeń. Przyswojenie zasad ZOŚKI pozwoli czuć się bezpiecznie. Nie bójmy się posądzenia o greenwashing chwalmy się swoimi osiągnięciami.

    Przyswojenie zasad ZOŚKI pozwoli czuć się bezpiecznie. Nie bójmy się posądzenia o greenwashing chwalmy się swoimi osiągnięciami.

    Pomyślcie o celu

    O czym warto pamiętać w komunikacji społecznej i ekologicznej? Oto kilka podpowiedzi:

    • Najważniejsze: nie uzasadniajmy rzeczy oczywistych. Na przykład wystarczy napisać: „oszczędzamy papier”. Nie musimy dodawać w komunikacie, że „dzięki temu chronimy lasy” – to oczywiste. Ważne jest opisane działań, które podejmujemy – bez „ekologicznych przymiotników” Dawajmy przykład, a nie pouczajmy, jak powinno się postępować,
    • Zrezygnujmy z zielonych nagłówków, a zacznijmy po prostu relacjonować swoje działania.
    • Nie rezygnujmy z komunikacji, ale formułujmy ją w sposób bezpieczny. Piszmy, że „wspieramy”, a nie że „zrealizowaliśmy”, że „dążymy” a nie „osiągnęliśmy”.
    • Pamiętajmy jeszcze o jednym. Cieszmy się każdym kolejnym dniem, mimo że codziennie z każdym oddechem wydychamy dwutlenek węgla. Nie popadajmy w skrajność, starajmy się małymi krokami zmieniać świat na lepsze. Unikajmy greenwashingu, ale też greenhushingu

    Szukajcie ZOŚKI

    Mam nadzieję, że ZOŚKA będzie Wam nie tylko pomocna, ale też zainspiruje do poszerzania wiedzy o ESG. Jeśli chcecie wiedzieć więcej o greenwashingu i o tym, jakie dowody są wymagane dla potwierdzenia ekologicznych informacji, obejrzyjcie szkolenia dostępne dla wszystkich pracowników ING na platformie My Learning: „Greenwashing – warsztat 1. Ocena taksonomiczna” oraz „Greenwashing – warsztat 2. Ocena ryzyka greenwashingu”.

    ZOŚKĘ znajdziecie w intranecie, w zakładce Moja praca/Strategia i cele/Zrównoważony rozwój/Kluczowe dokumenty i regulacje ESG.

    Jeśli macie pytania, zawsze możecie napisać do Centrum Eksperckiego ESG Innowacje  greenwashing@bsk.intranet

    Anna Głowacka, Centrum Eksperckie ESG Innowacje