Archiwum numerów

    Edukacja finansowato nasz priorytetFundacja ING Dzieciom

    Po godzinach Autor : Aldona Radomska 10 minut czytania

    Zanim nastała pandemia, wolontariusze ING organizowali akcje w swoich oddziałach, odwiedzali szpitale, szkoły i przedszkola. Tam zawsze czekały dzieci, aby wspólnie spędzić czas, bawiąc się i ucząc. Często odbywały się kreatywne warsztaty wprowadzające w tajniki lokat, prowadzenia konta bankowego i oszczędzania. Pracownikom nigdy nie brakowało pomysłowości, nawet w najtrudniejszych sytuacjach – np. jeden z wolontariuszy prowadził warsztat na oddziale onkologii dziecięcej przebrany za… bankomat. Było inaczej, ciekawiej, a przede wszystkim oprócz fachowej wiedzy dzieci dostały sporą dawkę – tak bardzo potrzebnej im – radości. 

    Wyobraźnia do tworzenia ciekawych wydarzeń jest mocną stroną akcji wolontariackich w ING. Tak jak w wypadku inicjatywy krakowskiego oddziału zorganizowanej dla Fundacji Rodzina Plus. Wolontariusze urządzili grę planszową, która w aktywny sposób uczyła zarządzania finansami. Pole gry było tak duże, że uczestnicy mogli się po nim poruszać jak figury w tradycyjnej planszówce. Ewa Włodarczyk, liderka wolontariuszy w projekcie, podsumowując akcję, powiedziała: – Dzieci wiedziały, że uczestniczą w czymś wyjątkowym, widać było ich zaangażowanie i radość.

    Narodziny e-wolontariatu

    Chociaż świat się zmienił, edukacja finansowa nadal jest ważna i potrzebna. Od ponad roku wolontariusze odpowiadają na wyzwania e-wolontariatu. Edukacja finansowa dobrze sprawdza się w tej formule, ponieważ spotkania i prezentacje można z powodzeniem prowadzić zdalnie. Dodatkowo przestały mieć znaczenie ograniczenia związane z odległością. Maciej Ogórkiewicz poprowadził warsztaty w dwóch szkołach oddalonych od siebie o 300 kilometrów. Warsztaty były inicjatywą uczniów, którzy chcieli wiedzieć między innymi, jak zabezpieczać swoje konta na portalach społecznościowych i gamingowych, żeby gromadzone na nich dane nie wyciekły do sieci. Sporo emocji wzbudził temat kryptowalut i fałszywych kont na portalach społecznościowych. Postanowiliśmy zapytać uczniów o ich wrażenia po spotkaniu z Maciejem. 27 uczestników warsztatów z 31 ankietowanych odpowiedziało, że dowiedziało się czegoś nowego. To świadczy o dużej potrzebie edukowania młodych ludzi, dostarczania im rzetelnych i aktualnych informacji, aby z powodu niewiedzy nie padli ofiarą oszustów.

    Wprowadzajmy młodego człowieka w świat domowego budżetu w formie dostosowanej do jego wieku.

    Rozwiązania, nie tylko rozważania 

    „Znamy się na bezpieczeństwie w internecie, ale nie znamy się na psychologii dziecięcej i właściwym przekazie do dzieci” – te słowa Macieja Ogórkiewicza były dla nas wezwaniem do działania. W odpowiedzi na potrzeby wolontariuszy zaprosiliśmy psycholożkę dziecięcą Darię Jaworską na webinarium, w którym udział wzięło prawie 100 pracowników banku. Staraliśmy się pokazać spektrum konsekwencji swobodnego dostępu do internetu dzieci i młodzieży. Na ciekawych przykładach psycholożka pokazała zagrożenia, ale też szanse, które niesie ze sobą internet. Co ważne, był czas na to, żeby szukać rozwiązań. Długa sesja pytań i odpowiedzi pokazała, jak ważne dla nas są to tematy. Szczególnie teraz, gdy pandemia przykuła dzieci do komputerów. O podzielenie się swoim spojrzeniem na wagę edukacji finansowej dzieci i młodzieży poprosiliśmy Darię Jaworską. Oto jej spostrzeżenia:

    Chcemy, aby nasze dzieci w przyszłości podejmowały przemyślane decyzje, chcemy uchronić je przed błędami i porażkami. Marzymy o ich sukcesie. Z jednej strony mamy świadomość, że to rodzic jest filarem, na którym opiera się dziecięcy świat, z drugiej – bardzo łatwo zapominamy, że to właśnie poprzez relację z własnym dzieckiem kolejne cegiełki ten filar wzmacniają. Dzieci są lustrem, w którym odbijają się nasze przekonania, nasz obraz świata, ale także nasze schematy działania. Myśląc o edukacji finansowej dzieci, musimy więc uwzględnić w niej... siebie. Rodzic nie musi być ekspertem finansowym, aby być dla dziecka autorytetem. Poprzez codzienne aktywności, decyzje, rozmowy pokazujemy nasz stosunek do pieniędzy. Każdy moment jest odpowiedni. Również nauczyciele, edukatorzy, wolontariusze mają ważny udział w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Czasem to właśnie oni mogą być tym największym autorytetem, to przy nich młodzież chętniej pyta i dzieli się przemyśleniami. Bądźmy więc autentyczni, ciekawi dziecięcych opinii, okażmy szacunek i zainteresowanie, a kto wie... może to właśnie te zajęcia zostaną zapamiętane? Może coś zmienią? 

    Daria Jaworska

    Odpowiadamy na potrzeby

    Informacje o finansach są niezbędne uczniom przygotowującym się do samodzielności. Grażyna Zabłocka i Mateusz Waśko poprowadzili warsztat dla uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy z Zespołu Szkół Specjalnych z Mysłowic. Wolontariusze opowiedzieli o bezpieczeństwie bankowania, profilu zaufanym, ochronie danych osobowych i o tym, jak zabezpieczone są środki w banku. Dowodem na to, że wolontariusze ING realizują misję wartościowej edukacji finansowej, są słowa nauczycielki ze szkoły z Inowrocławia, gdzie wolontariusz Karol Żero opowiadał o lokatach i oszczędzaniu: „Wolontariusz był pełen entuzjazmu i zapału. O lokatach opowiadał w przejrzysty sposób, językiem trafiającym do dzieci. Poruszył też temat oszczędzania, co bardzo zainteresowało uczniów”. 

    Podążamy za zmianą 

    Edukacja finansowa była i będzie priorytetem działań wolontariuszy ING, którzy rozumieją, że ta wiedza procentuje w dorosłym życiu. Pandemia i dystans społeczny zmieniły formułę spotkań z dziećmi i młodzieżą. W ostatnim roku szczególnie przekonaliśmy się, jak bardzo ważna jest gotowość do zmiany. Program wolontariatu pracowniczego także musi za tą zmianą podążać.

    Fundacja ING Dzieciom

    Od 30 lat fundacja realizuje misję wyrównywania szans życiowych dzieci i młodzieży. Realizuje ją z wolontariuszami ING i partnerami społecznymi w całej Polsce. Wspiera młodych ludzi w odkrywaniu świata i własnych możliwości, dodaje im odwagi w podejmowaniu wyzwań i realizacji własnych marzeń.

    Zobacz więcej

    Aldona Radomska, Fundacja ING Dzieciom