Archiwum numerów

    Telefon lub zegareki… gotowe!Płatności mobilne

    Z bankiem na ty Autor : Sonia Antolak 7 minut czytania

    Choć od dawna wiele osób płaci telefonem, a płatności mobilne są popularne, dla niektórych wciąż aktualne są pytania: Co wybrać? Co to jest BLIK zbliżeniowy? Czy mogę płacić zegarkiem? Czy muszę mieć kartę?

    Takie pytania zadaje sobie spora część naszych klientów. Są to szczególnie ci klienci, którzy dopiero wchodzą w świat mobilnych płatności, są mniej przekonani do takich rozwiązań lub czują przed nimi obawy. Jak takiej sytuacji zaradzić?

    iOS czy Android?

    Zacznijmy od pytania, jaki nasz klient ma telefon – czy to Android, czy iOS? Czy dany model ma funkcję NFC? W przypadku telefonów z iOS mamy tylko jedną metodę płatności. Mowa tu o Apple Pay dostępnej na telefonach iPhone SE, iPhone 6s i wszystkich nowszych modelach iPhone. Po dodaniu karty do portfela możliwe są płatności zbliżeniowe w sklepie, zakupy w sklepach internetowych, a nawet wypłaty w bankomacie. Karta przechowywana jest w urządzeniu w tzw. bezpiecznym elemencie.

    W przypadku telefonów z systemem operacyjnym Android wybór jest znacznie większy. Dostępnych jest wiele rozwiązań. Globalnie dominują rozwiązania Google Pay i nieobecny w Polsce Samsung Pay.

    Płatności kartą Visa

    Dla klientów ING mamy rozwiązanie w aplikacji mobilnej – Płatności kartą Visa. Wystarczy uruchomić płatności telefonem w szczegółach karty w Moim ING. Można je uruchomić bezpośrednio po zamówieniu karty. Możliwe są płatności w sklepie oraz wypłaty z bankomatów. Rozwiązanie pozwala korzystać ze wszystkich zalet karty płatniczej. Dla karty Visa: wielowalutowość, możliwość korzystania z Visa Oferty, ochrona procedurą reklamacyjną Visa, tzw. chargeback. Wykonane wolumeny transakcji są wliczane do sumy wymaganej do zwolnienia z opłaty za kartę.

    Aby zapłacić, wystarczy podświetlić ekran telefonu i zbliżyć go do terminala. Transakcje powyżej 100 zł, niektóre transakcje poniżej 100 zł (po przekroczeniu ustalonego limitu) oraz wszystkie wypłaty gotówki wymagają potwierdzenia PIN-em do karty.

    A może Google Pay?

    Klienci, którzy wolą korzystać z Google Pay, mogą dodać kartę ING do aplikacji Google. Wymagane jest ustawienie blokady ekranu oraz zgoda na przekazanie danych do Google. Google Pay pozwala na płatności w sklepach, wypłaty gotówki oraz płatności w internecie. Do wykonania transakcji konieczne jest podświetlenie ekranu telefonu i zbliżenie do terminala. Transakcje wysokokwotowe oraz na niższe kwoty (po przekroczeniu ustalonego limitu) potwierdzane są biometrią lub kodem na urządzeniu. Wypłaty gotówki wymagają podania PIN-u do karty.

    Dla tych, którzy nie korzystają z karty do konta

    W ostatnim czasie uruchomiliśmy możliwość aktywacji BLIKA zbliżeniowego. Ta metoda została wdrożona w systemie BLIK we współpracy z Mastercard. Aby uruchomić BLIKA zbliżeniowego, klient musi ustawić blokadę telefonu i aktywować płatności w widoku BLIKA w Moje ING. Każda transakcja wymaga odblokowania telefonu, po odblokowaniu wystarczy zbliżyć telefon do terminala. Możliwa jest realizacja transakcji krajowych i zagranicznych w punktach oznaczonych logo Mastercard. Warto pamiętać, że to rozwiązanie nie wspiera za granicą funkcji wielowalutowej, nie pozwala na wypłaty gotówki z bankomatu. Transakcje BLIKIEM zbliżeniowym nie są wliczane do wolumenu zwalniającego z opłaty za kartę. Nie jest zapewniona ochrona reklamacyjna chargeback. Rozwiązanie polecamy w szczególności klientom, którzy nie korzystają z karty do konta.

    Jeśli klient ma uruchomionych kilka rozwiązań, konieczne jest ustawienie domyślne do płatności telefonem. W przypadku naszych klientów najłatwiej jest ustawić domyślą kartę lub BLIKA w szczegółach produktów w Moim ING. Należy wybrać opcję „Ustaw jako domyślną do płatności telefonem”.

    Warto edukować klientów w zakresie bezpieczeństwa i różnic między tymi funkcjonalnościami.

    Z zegarkiem niezależnie od systemu

    Niezależnie od systemu operacyjnego klienci mogą korzystać z płatności kartą w zegarku. Konieczny jest zakup odpowiednego smartwatcha. Mogą to być Apple Watch, zegarki z systemem Wear OS wspierające Google Pay lub Garmin Pay. Garmina można aktywować w aplikacji Garmin Connect niezależnie od systemu operacyjnego telefonu. Na stronie ing.pl dostępne są filmiki pokazujące, jak aktywować płatności zegarkiem.

    Czy to na pewno bezpieczne?

    Kiedy już wiemy, które rozwiązanie wybrać, pojawia się pytanie: Czy to na pewno jest bezpieczne? Rozwiązania oparte są na tzw. tokenizacji. Na urządzeniu nie są przechowywane wrażliwe dane karty, lecz wirtualny numer przypisany do karty. Nie może być on skopiowany lub wykorzystany do innego typu transakcji. Transakcje wysokokwotowe wymagają potwierdzenia w sposób zapewniający silne uwierzytelnienie. Może to być PIN do karty, biometria albo hasło na urządzeniu. Warto dodać, że obecnie każdy z nas szybciej zauważy brak telefonu niż zgubienie portfela. To gwarantuje szybszą reakcję i zablokowanie płatności, jeśli zgubimy urządzenie.

    Mamy propozycje dla każdego

    Mamy rozwiązania dotyczące płatności mobilnych dla każdego klienta. Niezależnie od systemu operacyjnego i urządzenia. Trzeba dostosować wybór do potrzeb klienta i możliwości urządzenia. Warto edukować klientów w zakresie bezpieczeństwa i różnic między tymi funkcjonalnościami, aby ułatwić im wybór najlepszego rozwiązania.

     

    Sonia Antolak, Anna Śmigas, Tribe – Bankowość Codzienna