Archiwum numerów

    Płatności jak przesyłka kurierskaNowy standard SWIFT gpi

    Z bankiem na ty Autor : Małgorzata Bilska 5 minut czytania

    W listopadzie 2021 roku przystąpiliśmy do nowej inicjatywy oferowanej przez SWIFT. Wprowadza ona nową funkcjonalność, a tym samym ustanawia nowy standard rozliczeń, z których korzystają zarówno klienci, jak i banki. Jesteśmy jednym z pierwszych banków, które udostępniły taką funkcjonalność swoim klientom. 

    SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) to system, poprzez który wykonywane są płatności międzynarodowe oraz wysokokwotowe natychmiastowe płatności krajowe SORBNET. Nową funkcjonalność SWIFT gpi udostępniliśmy klientom korporacyjnym i strategicznym w systemie ING Business dla wszystkich przelewów SWIFT oraz przelewów SORBNET. Funkcjonalność nie obejmuje przelewów europejskich rozliczanych w systemie SEPA Credit Transfer. Jesteśmy jednym z nielicznych i pierwszych banków w Polsce, które udostępniły taką funkcjonalność swoim klientom.

    1. SzybkośćKażdy uczestnik SWIFT gpi jest zobowiązany do natychmiastowego przeprocesowania otrzymanej płatności, co zdecydowanie skraca czas finalnego rozliczenia. System zbiera wszystkie informacje o transakcjach i na tej podstawie może optymalizować proces, zapewniając szybkie dotarcie przelewu do odbiorcy. Im więcej banków udostępnia tę usługę, tym szybsze procesowanie płatności. 
    2. LokalizacjaPełna przejrzystość i stały dostęp do informacji na temat rozliczenia: gdzie aktualnie znajdują się środki, jakie są ewentualny kurs wymiany, wysokość prowizji banków uczestniczących i czasy przetwarzania. Bank, który jest uczestnikiem gpi, otrzymuje powiadomienia o statusie procesowania transakcji. Dzięki unikatowym referencjom (UETR) przypisanym do każdej transakcji można sprawdzić lokalizację środków w dowolnym momencie i status ich procesowania w czasie rzeczywistym, czyli uzyskać informacje o drodze płatności niczym szlaku przesyłki kurierskiej.
    3. BezpieczeństwoFunkcjonalność Stop & Recall pozwala na natychmiastowe zatrzymanie i zwrot transakcji niezależnie od jej umiejscowienia w łańcuchu płatności. A jeśli płatność została już zaksięgowana, zlecający bank otrzymuje stosowną informację o tym, w jaki sposób może wycofać środki. 
    4. StatusUczestnicy SWIFT gpi mają dostęp do Trackera, czyli bazy danych, w której można podejrzeć i prześledzić całą drogę płatności, w tym naliczone opłaty, czas księgowania i finalny status transakcji. Taka możliwość ogranicza pracochłonność w zakresie zapytań i reklamacji dotyczących płatności SWIFT.  

    Dla klientów i jednostek wsparcia gpi oznacza, że:

    • wszystkie przelewy walutowe (inne niż SEPA) oraz SORBNET są realizowane w najkrótszym możliwym czasie;
    • w ING Business w szczegółach wykonanego przelewu walutowego oraz krajowego dla SORBNET klient może sprawdzić, czy i kiedy transakcja została zaksięgowana u kontrahenta, bez konieczności kontaktu z pracownikiem banku. Jeśli została odrzucona, zobaczy, co było tego powodem;
    • za transakcje w trybie gpi i informacje o statusie księgowania u odbiorcy nie pobieramy dodatkowych opłat;
    • dostęp do informacji o drodze i szczegółach płatności w bazie danych SWIFT gpi Tracker pozwoli jednostkom wsparcia w Operacjach znacznie skrócić czas odpowiedzi na zapytania i reklamacje klientów.

    Dzięki nowej funkcjonalności klient będzie mógł w dowolnym momencie zobaczyć, gdzie są jego pieniądze w bankowości elektronicznej, bez konieczności kontaktu z bankiem.

    Udostępnimy możliwość śledzenia drogi przelewu 

    Udostępnienie  klientom biznesowym statusu księgowania w banku odbiorcy to pierwszy etap wdrożenia SWIFT gpi, który wpisuje się w naszą strategię rozwoju i podnosi satysfakcję klientów. W kolejnym kroku udostępnimy możliwość śledzenia drogi przelewu – w tej chwili pracujemy nad tą funkcjonalnością z zespołem UX. Dzięki temu klient będzie mógł z w dowolnym momencie zobaczyć, gdzie są jego pieniądze w bankowości elektronicznej, bez konieczności kontaktu z bankiem. Pełny dostęp do funkcji śledzenia przelewu jest szczególnie istotny w przypadku zleceń zagranicznych kierowanych poza Europę. Zlecenia takie często są realizowane za pośrednictwem kilku tzw. banków korespondentów, z których każdy ma własny cykl rozliczeń transakcji. Do tego dochodzą różnice czasu między krajami na różnych kontynentach, które mogą wydłużyć oczekiwanie na zaksięgowanie przelewu zagranicznego na rachunku odbiorcy. Wiemy, że możliwość sprawdzenia, na jakim etapie rozliczenia jest przelew, będzie istotną informacją dla naszych klientów.  

    Co to takiego SWIFT gpi?

    SWIFT gpi to inicjatywa, z której mogą korzystać klienci oraz banki. Jest odpowiedzią na główne bolączki użytkowników tego systemu: brak informacji o przebiegu rozliczenia, długi czas oczekiwania na rozliczenie płatności i wysokie opłaty naliczane przez pośredników (pomniejszają one kwoty dla odbiorcy). Inicjatywa SWIFT gpi wdraża specjalny rodzaj przelewów (wykorzystujący komunikację SWIFT) realizowanych między bankami, które do niej przystąpiły. SWIFT gpi poprawia stare standardy, łączy tradycyjny system przesyłania wiadomości i komunikatów płatniczych SWIFT z nowym zestawem reguł. Każdy bank, który dołącza do gpi, musi przestrzegać ustalonych zasad, które obejmują: szybkość obsługi, przejrzystość rozliczenia oraz identyfikowalność (potwierdzenie statusu księgowania). Pierwsze uruchomienie SWIFT gpi miało miejsce w 2017 roku. Dzisiaj już ponad 9100 banków uczestniczy w gpi, a 78 proc. wszystkich transakcji realizowanych jest w tym trybie. 

    Małgorzata Bilska, Pion Klienta Biznesowego, Łukasz Kubicki, Pion Klienta Biznesowego, Tribe – Cash Management