Archiwum numerów

    Siódma edycja projektu Artysta-ZawodowiecFundacja Sztuki Polskiej ING

    Po godzinach Autor : Maria Świerżewska 10 minut czytania

    Tegoroczna identyfikacja wizualna powstała przy wykorzystaniu narzędzi sztucznej inteligencji, autorka Maja Demska

    W tym roku flagowy projekt edukacyjny naszej fundacji Artysta-Zawodowiec uzyskał rekordowy wynik. 2045 artystek i artystów z całej Polski zarejestrowało się na wykłady! W tej grupie znalazły się zarówno nastolatki, które dopiero planują karierę artystyczną, studenci i studentki, absolwenci studiów artystycznych, jaki i osoby po 50. roku życia, które wybrały późny debiut.

    Od siedmiu lat wspieramy tych, którzy decydują się na bardzo wymagającą ścieżkę kariery, jaką jest działalność artystyczna. Robimy to, organizując spotkania z ekspertkami i ekspertami z branży: kuratorami, galerzystkami, kolekcjonerami czy doświadczonymi artystkami, którzy przekazują swoją wiedzę w formie wykładów online oraz indywidualnych konsultacji portfolio. Webinaria są rejestrowane i udostępniane, dzięki czemu tworzymy na naszej stronie internetowej coraz większą, ogólnodostępną Bazę Wiedzy.

    Wiedza i praktyka

    Jak co roku staraliśmy się pogodzić różne potrzeby naszych uczestników i z jednej strony wesprzeć ich wiedzą teoretyczną, a z drugiej bardzo praktyczną. Podpowiedzieliśmy im, jak unikać wypalenia zawodowego i w zrównoważony sposób planować karierę (Aleksandra Jach: „Po pierwsze, zadbaj o siebie”); jak działać w grupie z uwzględnieniem prawnych aspektów współautorstwa (Joanna Rzepka: „Kolektywy i współautorstwo”); gdzie szukać pracowni i środków na realizację swoich projektów (Joanna Synowiec: „Freelance, samoorganizacja i rodzicielstwo”); jak promować się w internecie (Tomasz Szymański: „Sztuka w mediach społecznościowych”). Zaprosiliśmy ich także na spotkanie z dwójką doświadczonych już artystów (Małgorzata Mirga-Tas i Łukasz Rusznica), którzy podzielili się historiami ze swoich ścieżek rozwoju, oraz z kuratorem (Michał Grzegorzek), który pokazał, jak nietypowe projekty można realizować w muzeum. Na zakończenie cyklu porozmawialiśmy o niezwykle aktualnym i poruszającym ostatnio wszystkich zagadnieniu sztucznej inteligencji i jej wpływie na sztukę (Aleksandra Przegalińska: „Artystka przyszłości”).


    Wykładowcy A-Z 2023

    Rozmowy, które owocują

    Po serii wykładów prawie 250 osób skorzystało z konsultacji portfolio, czyli indywidualnych półgodzinnych spotkań online z naszymi ekspertami i ekspertkami, podczas których otrzymywały porady zarówno odnośnie do swojej twórczości, jak i przyszłości swojej kariery zawodowej. W ubiegłych latach spotkania te owocowały np. zaproszeniem do wystaw w ważnych instytucjach kultury.

    Kongres Postartystyczny. Konteksty w Sokołowsku, edycja 2021, fot. Karolina Pawelczyk, uczestniczka Letniej Szkoły A-Z

    Za nami artystyczny plener

    Za nami ostatni etap A-Z, czyli Letnia Szkoła, który odbył w lipcu w ramach Kongresu Postartystycznego. Konteksty w Sokołowsku. Do udziału w niej zaprosiłyśmy grupę dziewięciu osób wyłonioną w wyniku konsultacji portfolio. Kongres przybrał w tym roku formę międzynarodowego seminarium zorganizowanego przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ we współpracy z berlińskim Floating University. W zgromadzeniu, inspirowanym tradycją plenerów artystycznych z lat 70., wzięły udział praktyczki i praktycy postsztuki z m.in.: Polski, Niemiec, Czech, Meksyku oraz Kolumbii. Są to osoby zajmujące się sztukami wizualnymi, dźwiękiem, rzemiosłem, teorią artystyczną, choreografią, architekturą, ekologią, aktywizmem, edukacją i samoorganizacją.

    Maria Świerżewska, koordynatorka projektów, Fundacja Sztuki Polskiej ING

    Fundacja Sztuki Polskiej ING

    Fundacja powstała 20 lat temu. Wierzymy, że tworząc dobrą kolekcję, przyczynimy się do promocji artystów i artystek oraz sztuki współczesnej. Chcemy upowszechniać tradycję kolekcjonowania sztuki. Nasza działalność jest finansowana z corocznych darowizn spółek Grupy ING w Polsce.

    Zobacz więcej