A tociekawe…Inspiracje – nauka, biznes, technologia
Kończymy rok doniesieniem o spektakularnym odkryciu – kto wie, może to milowy krok do rozwiązania problemu braku wody pitnej dla milionów ludzi na świecie? Taką nadzieję niesie wynalazek japońskich naukowców. Pokrzepieni tą perspektywą, zachęcamy, aby przeglądać ulubione wyszukiwarki, bo tam życie kipi w rytm ulubionych przebojów – okazuje się, że także tych „dziaderskich” autorstwa The Beatles, a rozgadany TikTok co miesiąc jest agorą dla 10,6 mln użytkowników. To prawdziwa kopalnia inspiracji.
Będziemy pozyskiwać wodę prosto z powietrza?
Naukowcy z Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju w Chinach poinformowali o opracowaniu hydrożelu służącego do pozyskiwania wody z powietrza. Stworzona przez nich substancja wykazała zdolność adsorpcji wody o wadze wynoszącej około sześciu razy więcej niż ona sama. Hydrożel okazał się też bardzo wydajny. 90 proc. wody uzyskanej w trakcie procesu z jego użyciem można było pozyskać do picia.
Źródło: Rafał Dadura, Będziemy pozyskiwać wodę prosto z powietrza (spidersweb.pl)
The Beatles ciągle na topie
Jak co roku Google Polska podsumowuje rok w swojej sztandarowej wyszukiwarce. Dzięki temu możemy łatwo podsumować najważniejsze trendy i obiekty zainteresowań rodaków. Rok 2023 stał pod znakiem wyborów parlamentarnych – „wyniki wyborów 2023” były najczęściej wyszukiwanym hasłem, ale sporo się też działo w popkulturze. To właśnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy bój toczyły filmy „Barbie” i „Oppenheimer”, serialowo rządziło „The Last of Us”, a zainteresowanie Eurowizją biło wszystkie rekordy za sprawą utworu Blanki pt. „Solo”.
Google w tym roku obchodzi 25-lecie i z tej okazji przygotowało listę najczęściej wyszukiwanych fraz w danych kategoriach. Dzięki temu wiemy, że np. najchętniej google’owanym wyzwaniem ostatnich 25-lat było Ice Bucket Challenge, a najczęściej wyszukiwanym zespołem rockowym The Beatles.
Źródło: Rafał Rudnicki Redaktor Komputerswiat.pl/Rok w wyszukiwarce Google. Wiemy, czego szukali Polacy w 2023 r. (komputerswiat.pl)
Gorący rok na TikToku
W Polsce co miesiąc 10,6 mln aktywnych użytkowników TikToka dzieli się inspirującymi treściami, historiami, odkrywa coś nowego. Dzięki temu w 2023 roku dowiedzieliśmy się, że można zaprzyjaźnić się z gęsią, relaksować się przyjemnymi dźwiękami ASMR, a do tego gotowaliśmy, oznaczając filmy hashtagiem #FoodTok. Nie możemy zapomnieć, że śpiewaliśmy razem z Blanką „Solo!” i #bejba, jak również nie mogliśmy przestać też myśleć o Imperium Rzymskim i nazywać się #bambik-iem, przy okazji obserwując, jak rosną biznesy małych i średnich firm.
Redakcja