Prosty język leży nam na sercuPo prostu
Czas leci – 2021 rok za nami, 2022 trwa – a my dawno nie pisaliśmy o tym, co słychać w Po prostu. A słychać sporo. Ostatni i najbliższy rok to kilka spraw, o których powinniście wiedzieć.
W 2021 roku kolejny raz potwierdziliśmy, że prosta komunikacja dopasowana do klienta to mocna strona naszego banku. Tym razem wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim sprawdziliśmy język naszej obsługi w kanałach zdalnych (czat, infolinia, wiadomości w Moim ING, reklamacje, social media). Nasi specjaliści fantastycznie radzą sobie z efektywnym pisaniem i rozmawianiem. Oczywiście to nie oznacza, że nie mamy nad czym pracować. Ale średni poziom naszych tekstów jest naprawdę bardzo dobry, zwłaszcza jak na branżę finansową. Eksperci Pracowni Prostej Polszczyzny (przy UWr) zbadali nasze rozmowy z klientami i przyznali nam certyfikat, który potwierdza, że mówimy prostym i klarownym językiem. Brawa dla naszych specjalistów!
Banki łączą moce
Język finansów w Polsce wciąż kuleje. Jest niejasny, naszpikowany żargonem. W języku finansów powiedzielibyśmy: hermetyczny. Na szczęście w branży jest coraz większa świadomość i właśnie dlatego Związek Banków Polskich podpisał deklarację w sprawie standardu prostego języka. Dwadzieścia banków podpisało się pod dokumentem, w którym zobowiązuje się przestrzegać standardu klarownej komunikacji. Co więcej, ZBP zaprosił nasz zespół Po prostu do prowadzenia warsztatu na temat prostego języka. Podzieliliśmy się dobrymi praktykami, które stosujemy w ING, i uczyliśmy pracowników ZBP, jak pisać prosto i zrozumiale. Nie boimy się dzielić tą wiedzą, bo w interesie każdego Polaka jest bardziej przejrzysta komunikacja. Zwłaszcza w tak ważnej sprawie jak finanse.
Prostomat dla każdego
Łatwo mówić „pisz prosto” – trudniej zrobić. Dlatego od trzech lat pracujemy nad aplikacją, która pomaga pisać prosto i zrozumiale. Prostomat to strona, która działa jak tłumacz Google. Wklejasz swój tekst i tłumaczysz go na prostszą wersję. Co więcej, aplikacja mierzy parametry tekstu. Dzięki temu każdy może doszlifować tekst tak, aby zwiększyć jego czytelność. Prostomat wciąż się uczy, więc tłumaczenia nie są jeszcze na takim poziomie, jak chcielibyśmy, ale to przyjdzie z czasem. Dziś aplikacja ma już doskonale dopracowany moduł oceny tekstu i wskazówek. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat Prostomatu, zapytaj kINGę. Możesz także dołączyć do społeczności Po prostu w aplikacji Yammer. Od 2021 roku każdy pracownik ING ma dostęp do aplikacji bez logowania.
Prostomat to strona, która działa jak tłumacz Google. Wklejasz swój tekst i tłumaczysz go na prostszą wersję.
Brawo Pion Klienta Biznesowego
Największą bolączką sektora finansowego jest język przepisów. Długie i skomplikowane umowy nie zachęcają do lektury. Bywają niezrozumiałe i – powiedzmy sobie uczciwie – mało kto je czyta. Prosty język jest odpowiedzią na część tych problemów. Umowa może być czytelna, a nawet powinna. Dlatego w Pionie Klienta Biznesowego pomogliśmy uprościć regulamin otwierania i prowadzenia rachunków dla klientów korporacyjnych. Wszystko dzięki dobrej woli i chęci zmian naszych koleżanek i kolegów z Pionu Klienta Biznesowego. Brawo, Wy!
Nasze konferencje są dostępne dla wszystkich
W listopadzie po raz kolejny eksperci w dziedzinie prostej komunikacji podzielili się na forum ING doświadczeniem. W zeszłym roku duży nacisk położyliśmy na język prawa właśnie. O tym, jak ważne jest zrozumiałe prawo i jak je tworzyć, opowiadali prof. Adam Bodnar i dr Anna Partyka-Opiela. Mówiliśmy też o innych tematach. A właściwie mówili nasi goście: Stanisław Konował z x-komu, Agnieszka Naplocha z The Awwwesomes i pionier prostego języka w Polsce, dr hab. Tomasz Piekot. W konferencji wzięło udział prawie tysiąc osób z całej Polski – nie tylko z ING. Nasze konferencje są dostępne dla wszystkich, którzy chcą się kształcić i wymieniać wiedzą w zakresie prostego języka.
Przeciętny tekst, który otrzymuje od nas klient, jest na poziomie 75 proc. w Indeksie Prostego Języka, czyli spełnia 75 proc. idealnie klarownego tekstu.
Między nami mówiąc – jest ok!
A może być jeszcze lepiej. Potwierdziliśmy to w cyklicznym badaniu „Między nami”, które przygotowaliśmy w zespole Po prostu. W badaniu ilościowym nasza komunikacja wypada bardzo dobrze. Przeciętny tekst, który otrzymuje od nas klient, jest na poziomie 75 proc. w Indeksie Prostego Języka. Co oznacza, że przeciętny tekst spełnia 75 proc. idealnie klarownego tekstu. To bardzo dobry wynik. Najlepiej wypadamy w Moim ING, gdzie przeciętny komunikat jest na poziomie 90 proc. Świetnie wypadają też odpowiedzi na komentarze klientów w Google (80 proc.), odpowiedzi na wiadomości w Moim ING (77 proc.), czat (73 proc.), nasze teksty w social mediach (69 proc.) i odpowiedzi na reklamacje (64 proc.). Badanie pokazało, że musimy popracować jeszcze nad tekstami w Moim Asystencie i nad treściami akcji informacyjnych. W tym roku zaprosimy Was do częstszych badań. Będziemy też proponować badania komunikacji dla pojedynczych zespołów, a nawet osób. Chcesz sprawdzić, jak sobie radzi Twój zespół lub jak Ty sobie radzisz z pisaniem? Napisz do nas na poprostu@ing.pl.
Rozkręcamy się na Yammerze
Odwiedźcie nas, polubcie społeczność Po prostu i piszcie, jeśli język leży Wam na sercu :) Na społeczności Po prostu będziemy pisać o prostym języku, o ciekawostkach językowych, o naszych narzędziach i badaniach. Tam zobaczycie też nasz serial. Ale chcemy też, żeby było to miejsce, w którym po prostu dyskutujemy o języku i komunikacji. Zapraszamy Was do tej dyskusji!
Marcin Grocki, Zespół Po prostu