Archiwum numerów

    Obiad dla rodzinyczy... środki higieny?Ubóstwo menstruacyjne

    Po godzinach Autor : Dominika Babik 2 minuty czytania

    Zdrowie i higiena menstruacyjna to temat, który dotyczy ok. 1,9 mld osób na całym świecie, bo według szacunków tyle osób obecnie menstruuje. Każda musi dbać o swoje zdrowie i higienę przez czas miesiączki, średnio 12 razy każdego roku. Nie każdą jednak stać na wydatki związane z miesiączką. Co szokujące w XXI wieku mieszkankom Europy problem ubóstwa menstruacyjnego także nie jest obcy.

    Statystycznie osoba menstruująca przechodzi w życiu od 350 do 450 miesiączek, co dla Polki wiąże się z wydatkami wynoszącymi od sześciu do nawet 36 tys. zł. Jak się okazuje, niektóre próbując sobie radzić w trakcie miesiączki, wykorzystują jako podpaski watę, skarpetki, tekturę, a nawet foliowe reklamówki. Definicja ubóstwa menstruacyjnego zawiera kilka elementów. Składa się na nią zarówno dostęp do preferowanych i wystarczających środków higienicznych, takich jak tampony lub podpaski, jak i dostęp do bezpiecznych i higienicznych miejsc do zmiany oraz utylizacji materiałów higienicznych oraz urządzeń do mycia. 

    Co piąta osoba na świecie nie może sobie pozwolić na zakup środków higienicznych w trakcie okresu.

    Raport Kulczyk Foundation  

    W Polsce jest 900 tys. mieszkań bez łazienki i toalety!

    Oprócz czynników związanych z samą higieną ważne są też znajomość i zrozumienie miesiączki jako procesu biologicznego, edukacja na temat sposobów radzenia sobie podczas miesiączkowania i sprzyjające środowisko, w którym miesiączka nie jest piętnowana.
    Można by pomyśleć, że jest to zjawisko, które nas – w XXI w. w kraju w środku Europy – nie dotyka, a tymczasem z raportu Głównego Urzędu Statystycznego z marca 2021 r. wynika, że 900 tys. mieszkań w Polsce nie ma dostępu do łazienki i toalety. W trakcie menstruacji dostęp do bieżącej wody i higienicznych warunków wymiany podpaski czy tamponu to podstawowy warunek zachowania zdrowia i ochrony przed infekcjami.

    Comiesięczny problem

    Wiele kobiet staje przed wyborem: ugotować obiad dla rodziny czy kupić podpaski, bo przecież miesiączka nie zaczeka do kolejnej wypłaty. W rezultacie kupują najtańsze lub noszą je zbyt długo, co jest przyczyną rozwoju wielu infekcji. W skrajnym wypadku przy zbyt długim korzystaniu z jednego tamponu może dojść nawet do wstrząsu toksycznego i śmierci. 
    Istotnym aspektem ubóstwa menstruacyjnego jest także przemoc ekonomiczna, w której jedna osoba traktuje pieniądze jako środek do kontrolowania drugiej i na przykład wydziela na zakup środków higienicznych 10 zł miesięcznie. Trudno zmierzyć skalę problemu, ale warto zauważyć, że taka sytuacja może dotyczyć nie tylko osób w relacjach partnerskich, lecz także relacji rodzic – dziecko. I może mieć miejsce nawet wśród osób w naszym otoczeniu, które postrzegamy jako majętne czy dobrze zarabiające.

    W 2018 r. co szósta polska uczennica opuszczała szkołę ze względu na brak dostępu do środków higienicznych.

    Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Procter & Gamble  

    Punkty Pomocy Okresowej 

    Obecnie w Polsce dzięki działaniom takich organizacji jak Akcja Menstruacja czy Różowa Skrzyneczka w szkołach i miejscach publicznych pojawiają się Punkty Pomocy Okresowej, gdzie można bezpłatnie skorzystać ze środków higieny osobistej. Taki punkt można wesprzeć lub utworzyć. Różowa Skrzyneczka prowadzi również Miesiączkowy Helpline, który wspiera i odpowiada na pytania z tego zakresu, a wszystkie fundacje przyczyniają się do zwiększania świadomości społecznej i szerzenia rzetelnej wiedzy na temat menstruacji. Już sama rozmowa na ten temat jest bardzo ważna, bo często zapominamy, że to realny problem, który może być bliżej nas, niż sądzimy. 

    Menstruacja to zdrowa reakcja organizmu związana z fizjologią – nie bójmy się o niej mówić.

    W naszym banku też są miejsca, gdzie możesz się udać lub skierować osobę potrzebującą środków higieny – w Katowicach znajdziecie je zarówno na Sokolskiej (wysoki budynek 5 piętro, niski 3. i 4.),  jak i Chorzowskiej (9 piętro).

    Dominika Babik, Customer Service Infoline and Savings, Investments