Sukcesy artystek z naszej kolekcjiFundacja Sztuki Polskiej ING
Pod koniec kwietnia odbędzie się 59. biennale w Wenecji – najważniejsze wydarzenie związane ze sztuką współczesną. To szczególnie wyczekiwana edycja, która przekładana była ze względu na pandemię. Wezmą w niej udział trzy artystki z Polski. Ich prace znajdziecie także w naszej kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING. Poznajmy je bliżej!
Podczas tegorocznego biennale w pawilonie polskim prezentowana będzie wystawa polsko-romskiej artystki Małgorzaty Mirgi-Tas, zatytułowana „Przeczarowując świat”. Kuratorami wystawy są Wojciech Szymański i Joanna Warsza.
Małgorzata Mirga-Tas
Pochodzi z Czarnej Góry, na pograniczu Spiszu i Podhala, gdzie mieszka i tworzy. Od czasów studiów na wydziale rzeźby krakowskiej ASP rozwija w swojej pracy wątki kultury romskiej. Czerpie z własnych doświadczeń, ale też dorobku wuja Andrzeja Mirgi, cenionego etnografa, specjalisty od kultury romskiej. W pracach przedstawia często sceny rodzajowe z życia wspólnoty. Nie omija także dramatycznych wątków, jak Porajmos, czyli romska Zagłada. Mirga-Tas jest autorką pierwszego na świecie pomnika upamiętniającego hitlerowskie mordy na Romach podczas drugiej wojny światowej, który stanął w Borzęcinie Dolnym. Artystka działa też jako edukatorka i aktywistka – prowadzi warsztat dla dzieci i twórców różnych narodowości. Od czterech lat współtworzy The European Roma Institute for Arts and Culture (Eriac) w Berlinie. W 2020 roku odebrała Paszport POLITYKI; nagrodę uzasadniono słowami: „Za szukanie w tradycji Romów ciągle aktualnych wartości i uniwersaliów”.
Małgorzata Mirga-Tas,
Siostry (Phenia), 2019, akryl, tkanina, płótno, 180 x 200 cm (zdjęcie pracy artystki w siedzibie ING)
Projekt „Przeczarowując świat”, który przygotowała na biennale, jest próbą odnalezienia miejsca romskiej społeczności w europejskiej historii sztuki. Artystka dokona przemiany kluczowych dla europejskiej historii sztuki obrazów poprzez wpisanie w nie przedstawień kultury romskiej. Tytułowe przeczarowanie, inspirowane książką Silvii Federici „Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons” (2019), to bezprzemocowy proces, który ma odmienić niepomyślne losy świata, zdjąć z niego zły czar i pomóc w odzyskaniu poczucia wspólnoty oraz odbudowaniu relacji z innymi.
Zachęcamy do obejrzenia spotkania z artystką, które odbyło się w Zachęcie.
Joanna Piotrowska i Aneta Grzeszykowska
Na wystawie głównej biennale, przygotowanej przez Cecilię Alemani, wśród 213 artystek i artystów znalazły się dwie Polki. Ich twórczość reprezentowana jest w kolekcji naszej Fundacji Sztuki Polskiej ING. Te artystki to Joanna Piotrowska i Aneta Grzeszykowska.
Joanna Piotrowska
Bez tytułu, 2017, odbitka żelatynowo-srebrna, 120 x 95 cm
Aneta Grzeszykowska
Plac Inwalidów, 2003, wydruk pigmentowy, pleksi, 210 x 155 cm
„Ciała mutantów przywołane przez Anetę Grzeszykowską” – pisze Alemani – „sugerują nowe połączenie tego, co organiczne i sztuczne, czy to jako środek do samodzielnego odkrywania, czy jako niepokojący przedsmak coraz bardziej odczłowieczonej przyszłości”.
Biennale rozpoczyna się 23 kwietnia i potrwa do połowy listopada. Warto zarezerwować dzień albo dwa podczas podróży na wzięcie udziału w święcie sztuki i odwiedzenie tego niezwykłego miejsca. Więcej informacji: https://www.labiennale.org/it/arte/2022.
Kamila Bondar, Fundacja Sztuki Polskiej ING
Fundacja Sztuki Polskiej ING
Fundacja powstała 20 lat temu. Wierzymy, że tworząc dobrą kolekcję, przyczynimy się do promocji artystów i artystek oraz sztuki współczesnej. Chcemy upowszechniać tradycję kolekcjonowania sztuki. Nasza działalność jest finansowana z corocznych darowizn spółek Grupy ING w Polsce.