Archiwum numerów

    Oceniamy środowisko biznesowe, czyli BEAKultura Ryzyka

    Z bankiem na ty Autor : Adrianna Zając 2 minuty czytania

    Czy wiecie, czym jest BEA? A może byliście kiedyś zaangażowani w prace związane z oceną środowiska biznesowego? Czy wiecie, dlaczego powinna ona być dla nas tak ważna?

    Jesteśmy pewni, że każdy z nas chciałby pracować w stabilnej, ale i nowoczesnej firmie, która nieustannie się doskonali i dostosowuje do zmieniającego się świata. Jednak nieodłącznym elementem działalności biznesu jest zależność od wielu czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

    Możemy się przygotować na wyzwania

    Otoczenie banku stawia każdego z nas w obliczu wielu wyzwań. Możemy się na nie przygotować, między innym dzięki BEA.

    BEA to:

    B – bezpieczeństwo, bo pozwala nam się przygotować na wyzwania otoczenia.

    E – efektywność, bo pozwala skutecznie zarządzać ryzykiem.

    A – aktywność, bo pozwala dynamicznie reagować!

    Jeszcze ważniejsza świadomość zagrożeń

    W dobie wzmożonej aktywności cyberprzestępczej, dynamicznego rozwoju nowych technologii, globalizacji i nieustannego pozostawania „dostępnym” w sieciach społecznościowych świadomość zagrożeń i umiejętność dopasowania naszych reakcji staje się jeszcze ważniejsza. Rozmawiamy o tym między innymi w ramach programu Kultura Ryzyka.

    BEA (ang. Business Environment Assessment) to ocena środowiska biznesowego pod kątem zagrożeń dla całego banku.  

    Środowisko biznesowe rozumiemy szeroko. Przyglądamy się temu, co na zewnątrz, zarówno blisko, jak i dalej, patrzymy na siebie, jak jesteśmy zorganizowani i jak się zmieniamy.

    Celem BEA jest pomoc w zidentyfikowaniu zagrożeń, które mogą zaszkodzić realizacji naszej strategii. Dzięki takiej identyfikacji mamy szansę zastanowić się nad zagrożeniami, oszacować ich wpływ i zaplanować działania. Praca jest zawsze lepsza, gdy odbywa się w bezpiecznej organizacji.

    Analizujemy, dyskutujemy i podejmujemy decyzje

    Analizę BEA w ING wykonuje się w cyklu rocznym. Proces rozpoczyna się od rozpoznania czynników, o których warto porozmawiać. Za tę fazę odpowiada Departament Zarządzania Ryzykiem Operacyjnym, wspierany przez CoE Compliance i CE Przeciwdziałanie Oszustwom. Korzystamy z danych wewnętrznych, opracowań udostępnionych przez Grupę ING oraz zewnętrznych raportów. Efektem jest lista zagrożeń dyskutowana w gronie kierownictwa jednostek biznesowych i wsparcia. Wyniki dyskusji przedstawiane są Komitetowi Ryzyka Niefinansowego, który podejmuje decyzje o sposobie dostosowania się naszego banku do przyszłych wyzwań.

    Praca jest zawsze lepsza, gdy odbywa się w bezpiecznej organizacji.

    Uatrakcyjnienie formuły BEA

    W tym roku zdecydowaliśmy się na zmianę i uatrakcyjnienie formuły BEA. Skorzystaliśmy z nowych narzędzi i formatów rozmów ankietowych. Poszerzyliśmy grono osób, które poprosiliśmy o zdanie, rozmawialiśmy nie tylko w gronie menedżerów Centrali, lecz także z osobami z sieci sprzedaży. Czynniki mogące wpłynąć na realizację naszej strategii pogrupowaliśmy w szerokie obszary tematyczne: ludzie, cyberbezpieczeństwo, środowisko IT,  otoczenie regulacyjne, zmiany klimatyczne, geopolityka i makroekonomia oraz funkcjonowanie w ramach Grupy ING. Dzięki takiemu podejściu łatwiej było zdiagnozować nowe zagadnienia, wymagające pogłębionej uwagi.

    W przeprowadzonej ankiecie, oceniającej zaproponowane czynniki zagrożeń, poziom odpowiedzi przekroczył 90 proc.!

    Możemy się pochwalić bardzo dużym zaangażowaniem kierownictwa. W przeprowadzonej w maju ankiecie, oceniającej zaproponowane czynniki zagrożeń, poziom odpowiedzi przekroczył 90 proc.! Daje nam to obszerny i bardzo wartościowy materiał do dalszych prac nad oceną BEA na najbliższy czas.

    Podwyższamy bezpieczeństwo banku

    Przed nami analiza przekazanych głosów, poszukiwanie dodatkowych informacji o najczęściej wyrażanych obawach i pomysłów, aby im sprostać. W lipcu, w gronie zarządu i zaproszonych menedżerów, przeprowadzone będą warsztaty, na których zostanie ustalona lista najważniejszych zagrożeń dla naszego banku. Lista ta będzie wstępem do opracowania planów działań ograniczających negatywne skutki oraz mierników ryzyka. Monitorując w sposób ciągły najbardziej kluczowe zagrożenia, możemy zapewnić istotny wkład w podwyższenie bezpieczeństwa banku – zarówno dla pracowników, jak i dla klientów.

    Pamiętajmy – przyszłość to nasza wspólna odpowiedzialność. Zwracajmy uwagę na pojawiające się zagrożenia i informujmy o tym naszych przełożonych. Te informacje mają dużą szansę przełożyć się na realne i skuteczne działanie.

    Adrianna Zając, Klara Niewiera, Tomasz Kuśmierz, Zespół Ryzyk Biznesowych